דף הבית / חינוך, ילדים / אל תמנעו מהילדים את הבחירה

אל תמנעו מהילדים את הבחירה

מערכת החינוך שלנו חייבת לעבוד באותה הדרך שאנחנו פועלים בעצמנו. אסור לספר לילדים הבלים ושקרים, אסור לבנות עבורם עולם שיקרי. כל צעצוע חייב להביא את הילד לחיים מציאותיים, לבדיקה נכונה של המציאות. כל פריט חייב להיות בעל דימוי קטן, מעשיות אמיתית של העולם הגדול. אנחנו פותחים אותו בפני הילדים בהדרגה, אך זהו עולם אמיתי, ולא בדיה.

כשאני מגן על הילד, אני ממקם אותו במסגרות מוגבלות, אך במסגרות האלה מאפשר לו חופש. הוא לומד מהמעשים שלו, בתנאים מוגבלים ובטוחים, כיצד להיות אדם. בהדרגה הגבולות נפתחים, בהדרגה מעוצב בו האדם. יחד עם זאת אינני מציע לו מראש פתרונות מוכנים, אלא רק דוגמה מוגבלת. איני אוסף את הלגו והקוביות במקומו, אלא רק נותן דוגמה לחיקוי ומשאיר את חופש הפנטזיה והיצירתיות, ולעיתים מכין בעיות, מכשולים, מלכודות, הרי לומדים מהטעויות. רק כך אני אוכל להכין אותו לחיים.

האם אפשר מראש לתת את כל התשובות? – להיפך, אנחנו גדלים על תרגילים ובעיות, על ניסיונות וטעויות. הניסיון שלהם מעצב אצל הילד גישה נכונה, והוא כבר יודע כיצד לגשת לעניין, כיצד לפתור את הבעיה. בסופו של דבר, גם אם הוא טועה, זה רק משום שנתפס בלתי מוכן, לא ציפה לתפנית הזאת. כל המדרגה הבאה מתחילה בדיוק כך: היא חדשה ובלתי צפויה, לכן הילד טועה, אך יחד עם זאת הוא לומד מהטעות שלו, והיא נעשית לו לתועלת.

מתוך שיחה על חינוך, 29.09.2010

ידיעות קודמות בנושא:
חינוך על ידי אמת
מי יכול ללמד את הילדים?

One comment

  1. מסכימה לחלוטין אך יחד עם זאת, בסיפורים רבים של משלים, דימויים,סיפורים עם מוסר השכל, אגדות למינהם, יכולים לרדת בגובה העיניים של הילד וליגוע לו ברגש, ומתוך כך ההבנה מאוד מתחדדת.
    דוגמא טובה היא כל הסיפורים, הסרטים של וולט-דיסני,שהם ממש סיפורים קבליים לשמם- ומתוכם הילד תופש על פי הבנתו דברים שבגלגול שלם מבוגר לא יצליח לתפוש!!!
    אלו מעשיות, אגדות שבתוכנם העמוק יכולים לדבר לקטן ולגדול, לפעמים עם הסבר ולפעמים גם בלי,
    תלוי בגיל.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest