דף הבית / כלכלה / כסף / אלטרואיזם הוא חשבון מדויק

אלטרואיזם הוא חשבון מדויק

אנחנו חייבים לתקן את המערכת שלנו ולגרום לה להיות דומה לבורא, להשפעה, לטבע, לאלוקים, לא חשוב איך נקרא לזה. היום כבר יש הרבה מחקרים שאומרים שהקפיטליזם הוא ממש התפרצות זמנית של מחלה אגואיסטית, שהיום אנחנו רואים את הסוף שלה. זה מתבטא במיוחד במשבר הכלכלי ובאסונות האקולוגיים.

לא נוכל להמשיך בצורה כזאת. אם היו לנו אינסוף מקורות אנרגיה, אוצרות טבע וכן הלאה, זה היה משהו אחר. אבל אין לנו. אנחנו מבזבזים את השאריות האחרונות שנותרו לנו ומביאים את עצמנו למבוי סתום: החברה נהרסת, הפער בין העשירים לעניים גדֵל, וכדור הארץ הופך למקום פחות ופחות סימפטי.

אנחנו טועים לחשוב שאנחנו יכולים לבנות מערכת אגואיסטית טובה, שמתפקדת בצורה נכונה. האמריקאים היו שיכורים מהרעיון הזה ושיכרו על ידו את כולם. "החלום האמריקאי" הצליח מפני שהם היו חיים בחוב, הם לקחו מכל העולם ולכן הצליחו. והם עוד התחילו להתגאות בזה: "תראו איזה גנבים טובים אנחנו, איזה שקרנים טובים אנחנו. עשינו חיים על חשבונכם". זה בעצם מה שעמד מאחורי כל השפע שלהם. וגם אירופה פעלה באותה הצורה.

כל הבעיה היא שאנחנו מחפשים תמיד כוח עבודה זול. פעם הייתה זאת העבדות, אך לאחר מכן זה כבר הפסיק להיות משתלם, ובמקום העבדות התחילו לנצל עמים מארצות שונות, כמו אפריקה, דרום אמריקה וכן הלאה. לאחר מכן התחילו למכור אותם בשוק. תמיד היינו עובדים על חשבון מישהו, תמיד היינו גונבים ממישהו ומנצלים אותו. זה נכון גם לגבי העבדים וגם לגבי העמים שבאסיה, באפריקה ובדרום אמריקה.

ובזמן האחרון המגמה הזאת התפתחה עד כדי כך שהשקר הגיע לכסף. הדולר הפך להיות מטבע בינלאומי, והתעשייה והמסחר הפכו למערכת כל כך ערמומית, כך שכל האנשים בעולם עובדים בשביל האמריקאים.

עד מתי? איפה הגבול? עכשיו כבר יש פחות ופחות כוח אדם זול, כמו עבדים ועמים נחשלים, וגם אין כבר אנרגיה זולה. הגיע הזמן לעשות חשבון נפש. אם אנחנו רוצים להמשיך לחיות, אנחנו צריכים לעשות חשבון צודק.

ולכן העולם ניצב עכשיו בפני בעיית החלוקה הצודקת. במקומות רבים ושונים האנשים מתעוררים עם הדרישה הזאת. אך למעשה, חלוקה צודקת זה שכל אחד מקבל את מה שמגיע לו בהתאם למידת ההשקעה שלו באנושות. אם נתבסס על הכללים האגואיסטיים, לא נקבל כלום. בקרוב נגלה שאף אחד לא יוכל לקבל מהשני שום דבר בצורה אגואיסטית. רק תבינו לאן העולם מידרדר: המערכת שמתגלה לנו היא מערכת הערבות, המערכת ההדדית. אם לא נתחבר בצורה הדדית, נגיע למצב שאף מערכת שהקמנו לא תעבוד.

אנחנו חייבים להתחבר בהשפעה, בנתינה. ולא סתם נתינה, אלא אנחנו בונים את הכול בצורה הדדית. לא סתם לוותר זה לזה, אלא באמת לנהוג לפי שיקולים של צדק אמיתי. כל המערכות הקודמות שלנו לא יפעלו. אנחנו עומדים בפני קריסת מערכות מלאה, והבעיות הכלכליות הן רק הסימנים הראשונים שלה. בסופו של דבר נצטרך להסכים שצדק, הדדיות וערבות – הם המוצא היחיד.

בעל הסולם כתב על "מערכת אלטרואיסטית". אך לא צריך לחשוב שהיא מבטלת את כל החשבונות. להיפך, אלטרואיזם הוא חשבון מדויק ביותר: כל אחד מקבל לפי ההשקעה שלו, ומי שלא משקיע, לא מקבל. אם כולם סביבי אלטרואיסטים, זה בכלל לא אומר שהם יאכילו אותי סתם כך "בגלל העיניים היפות שלי". הרי מדובר כאן על חוק הטבע. הבורא הוא האלטרואיסט הכי גדול, האם ראית ממנו משהו טוב אי פעם? להיפך, רק מכות.

כתוב, "זה לעומת זה עשה האלוקים". שני הכוחות, גם הכוח הטוב וגם הכוח הרע, הם מאוד נוקשים, מאוד תקיפים. לכן, בחברה העתידית אף אחד לא יוכל להתבטל על חשבון האחרים.

מתוך שיעור על מאמר שבעל הסולם פרסם בעיתון "האומה", 28.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מדינת הערבות ההדדית
העבודה שלנו
האלטרואיזם מתחיל אחרי ההכרחיות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest