דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אי אפשר להשמיד את הרוע

אי אפשר להשמיד את הרוע

שאלה: רשת האינטרנט מלאה באלמנטים פשיסטיים, גזענים, ואנטישמיות ובתוך המדינות מהומות והתנגדות לממשלות. יש הרבה רוע בעולם. מה דעתך האם באמת יש הרבה רוע בעולם?

תשובתי: הבורא ברא עולם טוב!

הערה: כן, הוא אמר "בראתי יצר הרע", ועכשיו אנו רואים במו עינינו שהוא באמת יצר את הרוע. המקובל הגדול בעל הסולם במאמרו "השלום בעולם" כתב: "כל דבר שישנו במציאות, הן טוב והן רע, ואפילו היותר רע ומזיק שבעולם – יש לו זכות קיום, ואסור להשחיתו ולבערו כליל מן העולם.

תשובתי: כן. רק לתקן, לאזן את ההפכים.

הערה: עוד הוא כותב "אלא שמוטל עלינו רק לתקנו, ולהביאו למוטב", האדם היה רוצה להשמיד את הרע למשל, הוא לא היה רוצה את הנגיף הזה.

תשובתי: כי הוא מנמק מתוך האגואיזם שלו. אם היה מנמק מנקודת האיחוד עם הבורא, הוא היה אומר: "לכל דבר יש זכות קיום." טוב מאוד שזה רע, טוב מאוד שהוא קיים ואיך זה יוביל אותנו לטוב? ואכן, מצד אחד, הכול אחד, ומצד שני, הוא מצביע על ההפך מעצמו.

שאלה: איך אני יכול לנמק בצורה הגיונית ברגע שהרע מגיע אליי? כשהרע מגיע אלי התגובה הראשונה שלי היא לא לקבל את זה! חייתי כרגיל, הסתדרתי טוב גם בבית וגם במשפחה.

תשובתי: נכון. אינסטינקטיבית, זה נכון.

שאלה: אבל למה שאסבול? תסביר לי.

תשובתי: אסור לך לסבול.

שאלה: אז עלי להשמיד את הרע?

תשובתי: לא. על ידי זה אתה לא הורס את הרע, להפך, על ידי זה אתה מגדל אותו! זה מה שמעניין! גם שמאל וגם ימין, טוב ורע – כולם, כל אחד מצידו רק מטפח את הרע ובשום מקרה לא הורסים אותו.

שאלה: מדוע הם לא מבינים זאת, במשך השנים אנו רואים יותר ויותר התנגדות.

תשובתי: זה מתוך הסתכלות חד צדדית על העולם.

שאלה: האם אנחנו יכולים לערוך מחקר מדעי הגיוני כלשהו ולראות שהמצב רק מחמיר, והתנגדותם מחמירה את המצב לכולם ולעולם, האם אדם יכול לשבת ולחשוב על זה?

תשובתי: אתה רואה שלא. במשך אלפי שנות קיומה של החברה האנושית, זה לא הושג. בעבר זה היה מעט כאשר אנשים נלחמו ביניהם והשתלטו על מבצרים. ואז הם אפילו השליכו אוכל על יריביהם דרך חומות המבצר, מכיוון שהם רצו להביס אותם לא ברעב, לא במגפה אלא בגבורה. יש כמה דוגמאות כאלה. אבל זה היה מזמן, כאשר נלחמו עם נשק ללא חומר נפץ.

שאלה: אז מה עלינו לעשות? איך להכניס למוח, לתודעה, ללב של אלה שנמצאים במלחמה עם הרוע שזה חסר תועלת, זה רק מצמיח רוע?

תשובתי: רק חינוך והשכלה. רק הסבר על כך שאי אפשר להשמיד את הרוע. טוב ורע אלה שתי תכונות של העולם שפועלות במקביל. לכן אינך יכול להשמיד אחת מהן. על ידי הגדלה או הקטנה של אחד, אתה משפיע על האחר. אבל בשום מקרה אתה לא הורס אותם.

הערה: בעל הסולם אומר שיש להגן על כל הרשעים בעולם ולא להרוס אותם. איך אתה מסביר את זה?

תשובתי: אני מדבר על כך ברוגע מוחלט, הבורא עומד מעליהם, הוא מוריד את כולם על חוט לעולמנו וכך הם "מרעישים" בו. אין לנו זכות להשמיד אותם. יש לחשוף את חוסר חשיבותם, הנזק מהם ובמקביל לחשוף דמויות ופעולות אדיבות הפוכות. אם הרוע בא לידי ביטוי בעולמנו בדמותו של נבל כלשהו או חבורת אנשים, לא משנה מי, עלינו לחשוף את הטוב בעולם במידה זו. רק כך נוכל להילחם ברע. ואתה אפילו לא צריך להילחם בו, אתה צריך רק לאזן אותו נכון, ואז הוא יתגלה כחיוני לביטוי הטוב. מהתחלה, הרוע מתגלה רק על מנת שנוכל לחשוף, להתפתח ולהגדיל את הטוב בעולמנו.

שאלה: כלומר, ככל שהרע גדול יותר, כך יותר "טוב" בא לידי ביטוי?

תשובתי: כן.

הערה: החלק השני – לא להשמיד את הרוע – עדיין דורש הסבר נוסף.

תגובתי: אינך יכול להשמיד את הרוע מכיוון שהוא כוחו של העולם – הכוח המתבטא בעולם בחברה האנושית. אתה יכול רק לאזן אותו עם טוב, כך ששניהם, טוב ורע, יתקיימו יחד לנצח, וביניהם יהיה המצב האנושי הנוח ביותר כאשר הוא מכיל את שני הכוחות הללו ובונה מהם דימוי של כוח עליון.

איך עוד אתה יכול לבנות כוח עליון? רק על ידי השילוב הנכון של טוב ורע, כי שניהם באים מהבורא. לכן, הבורא אומר: "בראתי יצר הרע ובראתי לו תורה תבלין" הרוע הוא יסוד העולם, והטוב נועד לתקנו.

הערה: זה יפה ועדיין אני חושב האם אוכל להתייחס לרוע כזה, אמיתי, נורא וגדול.

תשובתי: תתרומם מעל האגואיזם שלך ותוכל. מעל האנוכיות! הרוע יאלץ אותך להתעלות מעל האגואיזם, אך הטוב לא. הכול מבוסס על היפוך מוחלט! תהפוך את זה כלפי חוץ ותקבל את האמת!

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 08.10.2020

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest