דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / איפה לקחת זמן לאושר?

איפה לקחת זמן לאושר?

שאלה: בכמה עשורים האחרונים, הנושא של חיפוש אחר האושר בחברה האנושית, בישראל ובעולם, הפך למגמה (טרנד). בנושא זה הופיעה כמות גדולה של ספרים, קורסים, סדנאות. בספר "קהלת", של שלמה המלך, החיפושים אחר האושר הולכים יד ביד עם חיפושים אחר האמת. על איזו אמת מדובר?

תשובתי: כל פעם האמת היא אחרת. כל דור קובע לעצמו כללים שלפיהם הוא קובע מה נקראת אמת ומה נקרא שקר, טוב ורע, תענוג וייסורים. לפני מאה, מאתיים שנה, מה שנחשב לאושר זה הימצאותם של עבודה, מקום מגורים, משפחה, ילדים.

אם האדם יכול היה לספק למשפחתו מזון וגג מעל הראש, אז הוא היה מאושר. הוא לא רצה שום דבר חוץ מזה. אם מלבד בגדים יומיומיים הייתה לו חליפה נוספת, אז זה נפלא! אחר כך המציאו את ארון הבגדים, בתחילה הוא היה קטן. ועכשיו לכל אחד יש חדר משלו בדירה, ארון קיר משלו. אבל גם זה לא מספיק, אנחנו צריכים חדר ארונות לבגדים!

אנחנו הגענו לרוויה, אבל האדם עדיין עסוק בצריכה. החיים שלנו הפכו למרוץ. איפה אנחנו מרגישים תענוג? אני גר באזור שהאוכלוסייה שלו שייכת למעמד הביניים החזק. בשעה שבע בבוקר השכן שלי רץ אל מכוניתו, כאשר ביד אחד הוא מחזיק תינוק וביד השנייה כוס קפה. הוא מניח את הקפה, מושיב את התינוק, מסיע אותו לגן ונוסע לעבודה.

הוא לא חוזר הביתה לפני שמונה, תשע בערב. מתי הוא מרגיש את האושר שלו? כאשר פעם בשבוע בערב הוא יוצא לאן שהוא עם החברים? או כאשר פעם בשנה הוא נוסע לשבוע חופש בחו"ל? איפה התענוג באמת? הוא מסתכל על האחרים, "כולם עושים כך, וגם אני".

שאלה: יוצא, שבעולם אין אושר?

תשובתי: אושר, ב"הבל הבלים", זו השפעה לזולת! אם אנחנו נשפיע זה לזה, אם נבנה כאלה חיים שכולנו נהיה מחוברים באופן חיובי בחברה, אז נמלא זה את זה באושר ולא בחפצים. אני רוצה לקבל הרגשה של אושר על ידי רכישת חפץ: קניתי, אני נהנה. כמה אני יכול להסתכל עליו וליהנות?

האושר צריך כל הזמן להתחדש. אושר ממכונית חדשה מחזיק חודש, מבית הוא מחזיק שנה. איך אני יכול לסדר את החיים בכזאת צורה, שהרצון שלי להיות מאושר כל הזמן יתחדש והמילוי שלו יהיה חדש? שאני אקום כל יום כמו ילד עם עיניים פקוחות לרווחה!

בילדותי גרתי בבית עם חצר גדולה. בחצר צמחו עצים, פרחים, היה לנו כלב. כבר מהערב אני תיארתי לעצמי, איך בבוקר אני אקפוץ מהמיטה וארוץ לחצר כדי להיפגש עם החברים. בכזה מצב רוח אני רוצה לחיות!

שאלה: בספרו של שלמה המלך, "קהלת", כל הזמן חוזר אותו המשפט: "מה שהיה, הוא שיהיה, ואין חדש תחת השמש". זהו גילוי עצוב מאוד.

תשובתי: אם אתה רוצה סתם ליהנות מהעולם, אז אתה תמיד תקבל ריקנות.

שאלה: האם באמת צריך להגיע למצב של חוסר תענוגים מוחלט, כדי להבין את ההכרח בהתחדשות? האם אי אפשר לקבל תענוג גם מחפצים וגם מקשרים בין בני אדם?

תשובתי: אחד לא מפריע לשני, אבל אני לא חושב שהאדם יכול להיות בשני העולמות. אם אתה מפוצל לשניים, אז אף אחד משני הרצונות לא נקרא מלא. בסופו של דבר, אנחנו צריכים להראות לעצמנו ולאחרים היכן נמצא המקור האמיתי של האושר.

חידוש היחסים בינינו יביא לנו הרגשה של אושר, וזו תמיד תהיה אותה רוח חיים שתמלא את המפרשים של הספינה שלנו בהתקדמות למצבים טובים יותר.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 187, 23.05.2013

ידיעות קודמות בנושא:
מכת המאה
פטנט לחיים מאושרים
מה דרוש לאדם כדי להיות לגמרי מאושר?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest