דף הבית / כלכלה / כסף / אין מוצא מהמבוי הסתום הזה

אין מוצא מהמבוי הסתום הזה

laitman_2010-03-15_9952_us-70.jpg

דעתו של מיכאיל לאונטייב, פרשן, פובליציסט, חתן פרס "נוצת הזהב" ברוסיה. מתוך מאמרו "אין מוצא מהמבוי הסתום הזה": "האלגוריתם של המפולת הכלכלית הקרבה, הוא וודאי. אירופה תלך ראשונה, מפני שהיא אינה מסוגלת להסתדר עם אתגרים כאלה. למרות שהפוליטיקה הפיננסית האירופאית יותר אחראית מזו האמריקאית, אך המבנה האירופאי אינו בנוי להתגבר על משברים, הוא נוצר למען האושר.

לא ניתן לסנכרן התנהגות של כלכלות בעלות רמות שונות המאוחדות במערכת אחת. היה ניתן לסנכרן אותן רק בדרך של העברת כספים. ההשלכה מהעברה כזאת היא שהנכסים של המערכת, מהווים בפני עצמם, את החובות של המערכת. זוהי סכמה סימטרית. אנחנו יכולים לגרום לפשיטת רגל של יוון, אך נגלה שיקרסו כך גם צרפת וגרמניה מפני שהם נתנו אשראי ליוון (לאיטליה, לספרד, לפורטוגל, לאירלנד, לאיסלנד, לבלגיה ולאחרים).

ואחר כך, בהכרח, תיפול גם ארה"ב ויתר העולם. אין זה סוד שהאמריקאים עכשיו פשוט מציירים כסף. בזה הם הופכים את כל הכספים שבעולם לכלום, מאחר וכל הכספים שבעולם הם כספים אמריקאיים. אין כסף אחר בעולם.

אין מוצא מהמבוי הסתום הזה. השאלה היא רק מי יהיה בראש הרשימה, למרות שבעיקרון אין זה משנה דבר.

תגובתי: אך הפרשן אינו הולך הלאה, לסיבה ולמטרה של המשבר הכלכלי. הרי הכלכלה היא השתקפות של הטבע שלנו, של היחסים ההדדיים האגואיסטיים שלנו. אם לא נשנה אותם, לא נוכל ליצור קשר כלכלי גלובלי ואינטגרלי, לא נוכל לסנכרן כלכלות של כל המדינות. לשֵם כך אנחנו צריכים תחילה להשׂיג בעצמנו סִנכרון, כלומר הבנה הדדית של המטרה המשותפת שלנו. במילים אחרות, רק על ידי שנתאחד עם הבורא, נבין כיצד לבנות כלכלה אינטגרלית. ועד אז השכל והתכונות שלנו אינם מסוגלים ליצור מערכת כזאת.

ידיעות קודמות בנושא:
פיתרון בשינוי טבע האדם
הכלכלה היא העתק של היחסים בינינו
המומחה מיואש…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest