ובזה אפרש לך את הפסוקים: מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית מלאה הארץ קנינך. זה הים הגדול ורחב ידים שם רמש ואין מספר, חיות קטנות עם גדולות.
מה רבו מעשיך, היינו על כללות הבריאה. כולם בחכמה עשית, היינו שכוונת הבריאה היא להיטיב לנבראיו, הנקרא בחינת חכמה. מלאה הארץ קנינך, היינו שיש בעולם הרבה בחינות. זה הים הגדול, היינו (על) ים החכמה. ורחב ידים, היינו (על) אור דחסדים המכונה הרחבה. שם רמש, מלשון רמשא, שהוא לילה. ואין מספר, שאינם מאירים (קע). חיות קטנות עם גדולות, שיש הרבה מיני חיוּת, בחינת קטנות ובחינת גדלות (קעא).
[ערב שבת קודש בעת כניסת השבת, פר' תזריע תשל"א]
______
קע. מספר מלשון ספיר, שמאיר. אין מספר – שאינם מאירים. (עי' הקסה"ז עמ' כט ד"ה וז"ש).
ספר ברכת שלום על התורה/ רב"ש/ פרשת תזריע /עמ' קפא
ובזה אפרש לך את הפסוקים: מה רבו מעשיך ה' כולם בחכמה עשית מלאה הארץ קנינך. זה הים הגדול ורחב ידים שם רמש ואין מספר, חיות קטנות עם גדולות.
מה רבו מעשיך, היינו על כללות הבריאה. כולם בחכמה עשית, היינו שכוונת הבריאה היא להיטיב לנבראיו, הנקרא בחינת חכמה. מלאה הארץ קנינך, היינו שיש בעולם הרבה בחינות. זה הים הגדול, היינו (על) ים החכמה. ורחב ידים, היינו (על) אור דחסדים המכונה הרחבה. שם רמש, מלשון רמשא, שהוא לילה. ואין מספר, שאינם מאירים (קע). חיות קטנות עם גדולות, שיש הרבה מיני חיוּת, בחינת קטנות ובחינת גדלות (קעא).
[ערב שבת קודש בעת כניסת השבת, פר' תזריע תשל"א]
______
קע. מספר מלשון ספיר, שמאיר. אין מספר – שאינם מאירים. (עי' הקסה"ז עמ' כט ד"ה וז"ש).
קעא. ראה הרחבת דברים עמוד שלד.
שנה טובה לאנושות