דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / אור וחושך: הערכה מחודשת של הערכים

אור וחושך: הערכה מחודשת של הערכים

בעל הסולם, "שמעתי", מאמר ל"ד, "יתרון ארץ בכל הוא":

"נמצא שהאדם, על ידי היסורים שמרגיש, הוא מוכרח חס ושלום לדבר לשון הרע. נמצא, מה שהוא מבקש מה', שיתן לו את כח האמונה, ולזכות לבחינת טוב ומטיב, אין זה מטעם שהוא רוצה לקבל טוב, בכדי להנות עצמו, אלא בכדי שלא ידבר לשון הרע חס ושלום, שזה כואב לו.

וכשיש לו היסורים האלו, אז ה' שומע תפלתו, ומקרבו אליו, וזוכה לדביקות, כי היסורים שמרגיש מן הפירוד, זה גורם לו שיזכה לדביקות."

אנחנו כבר יודעים, מבינים ומרגישים את האבחנות הללו. בכל מדרגה רק מתוך דבר והיפוכו אנחנו יכולים להגיע לאבחנות הנכונות, להעדיף את תכונת ההשפעה על פני הרווח של הקבלה, לארגן מחדש את הקריטריונים של "אור" ו"חושך" מקבלה להגדרות שבהשפעה. אז במאמץ הפנימי, בהרהורים, בעזרת הקבוצה והלימוד אנחנו יכולים לדרוש תיקון, שהאור יבוא וקודם כל יראה לנו מה זה באמת "אור" ו"חושך", שזה יהיה ההיפך מהמושגים הנוכחיים שלנו, שבהתאם אליהם אנחנו מכנים את המילוי הגשמי האגואיסטי כ"אור", ואת חוסר המילוי כ"חושך".

על ידי המאור המחזיר למוטב, אני אתעלה מעל לאבחנות האלה לאבחנות רוחניות. אז ה"אור" בשבילי יהיה התרחקות מעצמי והתקרבות לזולת, לבורא. והסקאלה הזאת צריכה להיבנות על ההיפך של הגישה הקודמת. אם מקודם שנאתי מישהו, נהניתי מזה שחסר לו ושיש לי יותר ממנו בכל מיני דברים, אז עכשיו, יחד עם ההתעלות שלי לתכונת ההשפעה, הכול יוצא להיפך: בהרגשה שלי הוא נשאר שונא, אבל אני מתגבר על עצמי, ונהנה מזה שיש לו ואני גורם למילויים שלו, וזה בעצם הופך להיות למילוי שלי. אני נהנה ממה שהשונא שלי נהנה, ובכלל, אני נהנה מזה שהוא נהנה. אני נהנה מזה שאני גורם לו הנאה, בכך שעולה מעל לשנאה שלי אליו.

כל אבחנה כזאת מורכבת מהרבה פרטים, ובכללות, כל זה מושג רק על ידי המאמץ שלי בקבוצה. יחד עם הלימוד והמאור המחזיר למוטב, אנחנו מגיעים בסופו של דבר לשינוי, להתהפכות פנימית…

מתוך שיעור על מאמר מספר "שמעתי", 27.01.2013

ידיעות קודמות בנושא:
מה שאני מקבל, תלוי בי
ניצוץ של אור בעולם המדומה
הימים והלילות של הדרך הרוחנית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest