דף הבית / חינוך, ילדים / אוטיסט בכיתה רגילה

אוטיסט בכיתה רגילה

שאלה: באותם בתי ספר, שיחד עם ילדים רגילים לומדים ילדים אוטיסטים, לעיתים קרובות מתעוררים עימותים בין בית הספר וההורים של התלמידים שאינם אוטיסטים, שאינם רוצים שילדיהם ילמדו בכיתה אחת עם ילדים אוטיסטים. איך אפשר להסביר להורים שצריך לקבל את זה בצורה נכונה?

תשובתי: העניין הוא שזו לא בעיה של ההורים, אלא של מערכת החינוך שלנו, שאינה נושאת בה אלמנט של חינוך. למרבה הצער, אנחנו לא מחנכים אנשים, אלא עוסקים בהשכלה של אדם-מכונה קטן, שממנו ייצא אחר כך רובוט, בורג של איזו מערכת.

כשבית הספר מלמד את הילד, אין זה אומר שהוא מחנך אותו להיות אדם, אדם שמסוגל לבוא במגע נכון עם אחרים, לפעול בשיתוף הדדי איתם, לבנות את עצמו, משפחה, חברה, עולם. אין לבית הספר את היכולת, הכוחות והמומחים לעשות זאת.

לכן אנחנו לא יכולים לפנות להורים, שהם יסתכלו על הכול בראייה מפוקחת ויבינו שנוכחותו של ילד אוטיסט בכיתה, מאפשרת לכל יתר הילדים להביט אחרת על העולם, על החברה, ללמוד לפעול באופן הדדי עם אנשים שונים. הם אינם מבינים, שכל הילדים בכיתה מרוויחים מזה שלידם נמצא כזה ילד, כי הוא דורש שיתוף פעולה הדדי עם השאר, והם צריכים לעזור לו. באופן כללי, זהו קלף מנצח מבחינה חברתית בקבוצת תלמידים.

אבל בית הספר המודרני בנוי לפי עקרונות אחרים לחלוטין, לכן לא רצויה בו הופעה של הפרעות לתהליך ה"יצירתי", כשדוחפים לתוך אדם קטן מקסימום של ידיעות. יותר לא נדרש ממנו שום דבר: תהיה אגואיסט טוב, תתחרה מול כולם, לעזאזל האחרים, אתה צריך להיות ראשון. ולמי אנחנו במצב כזה יכולים לפנות? להורים? ההורים חונכו באופן זהה, כמו ילדיהם, הם חיים באותו עולם, לכן כאן הכרחי שינוי מבני בסיסי ורציני.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "הדור האחרון" מס' 13, 9.7.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest