דף הבית / כלכלה / כסף / אגו בגודל של כדור הארץ

אגו בגודל של כדור הארץ

שאלה: מדוע המדרגה העליונה שולחת לנו אותות דווקא דרך הכלכלה?

תשובתי: העליון יודע היכן נמצא הלב שלנו. הכלכלה היא ההקרנה וההעתקה של היחסים ההדדיים האגואיסטיים שלנו. אנחנו מקושרים לפי העיקרון של "תן וקח". אם אנחנו קרובים, אז החישוב הנוקשה עובר המתקה, אך בסופו של דבר הוא נשאר אותו הדבר. הקשרים הכלכליים מועתקים לחלוטין מהאגו שלנו.

בעבר הכול היה מאוד פשוט: אני ואתה חיינו בכפר אחד ומכיוון שהיינו שכנים, עזרנו זה לזה. לאחר מכן החלו סיבוכים, הופיעו טכנולוגיות חדשות, יחסים חברתיים חדשים, בנקים, הלוואות, כל מיני סוגים של מקח וממכר, ריביות למיניהן ועוד, במילים אחרות, לפי מידת ההתפתחות שלנו הרצון לקבל שלנו חיפש הטבות גדולות יותר ויותר. כי ככל שהרצון מורכב יותר, כך מתגלה בו יותר ריקנות שדורשת מילוי.

לא במקרה התלמוד עוסק כל כך הרבה ביחסים עסקיים. הרי מדובר בעם עתיק עם רצון מפותח שעבר עלייה ושבירה. האחרים הגיעו לזה כעבור אלפי שנים.

וכך, במאה שעברה, בנינו רשת כלכלית עולמית בהתאם לאגו שלנו שגדל, והפך להיות מה שנקרא "עגול". אפילו לא שמנו לב כיצד זה התרחש, התהליך החל עוד בזמנו של האר"י, ובינתיים הגילויים הגיאוגראפיים גררו אחריהם את המסחר והמושבות והניחו את היסוד לגלובליזציה המודרנית. האגו עורר אותנו לכך, על אף שכל זה עלה הון תועפות. תאר לעצמך, כמה מורכב ויקר לארגן ולצייד ספינה לאמריקה, אפילו מבלי לדעת מה הם הסיכויים שלה להצלחה.

ובכל זאת התשוקה לרווחים דחפה את בני האדם יותר ויותר קדימה. והנה לבסוף, האגו שלנו הפך ל"עגול" וממש החל להקיף את כל כדור הארץ. האדם רוצה לשלוט בכל העולם, להרחיב את עסקיו על פני כל העולם. הסמל המסחרי הנפוץ ביותר הוא כדור הארץ עם כל מיני תוספות. בעיקרון, זהו הסמל של האגו.

מבלי להבין זאת בעצמנו, לפי ציווי הטבע של עצמנו, בנינו רשת אינטגרלית כוללת, מקושרת, הדדית, של יחסים אגואיסטיים הדדיים. אבל היום הרשת הזאת מנוגדת לאיך שאנחנו צריכים להיות. כל עוד לא הופיע הקשר הגלובלי, אנחנו הסתתרנו ביחידות, אך כעת הגיע השלב החדש שדורש תיקון וחיבור לנשמה אחת. הרשת כבר מוכנה ואין בכוחנו להיעקר מתוכה.

המוצא היחידי מהמצב שנוצר זה להסביר לעולם במה מסתכמת הבעיה ומהו הפיתרון שלה. למעשה, ישנה רק דרך אחת לבצע את מה שמוטל עלינו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "השלום", 11.11.2011

ידיעות קודמות בנושא:
כסף-סחורה-כסף-ריקנות…
במלחציים של הקשר ההדדי הכללי
הכלא שלתוכו האנושות הכניסה את עצמה מרצונה החופשי

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest