דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תשאל את המן ותעשה להיפך

תשאל את המן ותעשה להיפך

מתוך כתבי רב"ש, כרך ג', מאמר "ובתורתו יהגה":

"הנה מצינו במגילה, "אחר הדברים האלה גידל המלך את המן". ולפי הפשט קשה להבין. הלא אחר המעשה שמרדכי עשה, דבר טוב למלך, היה המלך צריך להגדיל את המרדכי, ולא המן. ויש לפרש זה…

שבזמן שאין האדם יכול לראות את פרצופו האמיתי של הרע שלו, היינו צורתו של המן, אז אין האדם יכול להתפלל לה' שיעזור לו להנצל מהרע. ורק בזמן שהאדם רואה את גדלותו של המן, שהוא רוצה להרוג ולאבד את כל היהודים, היינו שהמן רוצה להשמיד את כל דבר שיש לו שייכות ליהדות, שלא נותן לו לעשות שום דבר שבקדושה, אז הוא יכול לתת תפילה אמיתית. ואז יקוים "הקדוש ברוך הוא עוזרו"."

רק אם אנחנו משתוקקים לאיחוד, כמו "מרדכי" שעורר את ההשתוקקות לאיחוד, בכך שגילה את קשירת הקשר נגד האיחוד והרג אותו (את שני המקורבים למלך שבגדו בו), אז במקרה כזה מתעורר "המן". היצר הרע עומד כנגד היצר הטוב, הרצון לקבל עולה מול הרצון להשפיע, ומתחיל המאבק ביניהם בתוך האדם.

רק על ידי זה שמגדילים ומחזקים את הכוח הטוב, אז גדל הכוח הרע, ושוב אנחנו מגדילים את הטוב, ושוב גדל הרע. וכך זה נמשך עד שאנחנו מגיעים למצב שחייבים להכריע סופית את הוויכוח הזה. אין מה לשאול את היצר הטוב, הוא לא זקוק לכלום, הוא לא רוצה לקבל שום דבר, אלא רק להשפיע בכל הזדמנות. לכן, תמיד שואלים את היצר הרע, ואחר כך עושים להיפך.

זה נקרא ללכת ב"אמונה למעלה מהדעת". שיודעים את הדעת של הרצון לקבל שלנו והולכים ב"אמונה למעלה מהדעת" הזאת. אחרת, אין לנו אפשרות לתאר לעצמנו מה זה העולם הרוחני, מה זה נקרא להיות למעלה מעצמי, מה זה נקרא להשפיע. אבל ידוע, שזה הפוך לרצון לקבל האגואיסטי שלנו שמוכר לנו היטב.

לכן, כשהרצון להשפיע גדל, אז חייבים להגדיל את הרצון לקבל ולשאול אותו מה לפי דעתו צריך לעשות. ואחר כך לעשות להיפך! כך זה עובד.

כי אנחנו לא רואים את הדמות של הטוב, אין לנו דמות להידמות לבורא. האפשרות היחידה היא לבנות אותה כצורה הפוכה על פני הרצון לקבל. לכן ניתנה לנו סביבה שצריכה לעזור לנו להפוך את הרצון לקבל, כלומר להפוך את הכוונה על מנת לקבל לכוונה על מנת להשפיע. זה נקרא "חזרה בתשובה", חזרה לבורא, עלייה של "מלכות" ל"בינה".

אין לנו שום מושג על הדמות של הטוב, אלא רק ההיפך מהרע.

מתוך ההכנה לשיעור, 25.02.2012

ידיעות קודמות בנושא:
הכובע הנכון
חג הניצחון של הכוונה
מדוע המלך אוהב את המן (האגו)?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest