דף הבית / קבלה לעם / יהדות וקבלה / הדת בראי הקבלה / תפקידה של הדת בתהליך ההתפתחות

תפקידה של הדת בתהליך ההתפתחות

מתוך שיעור מס' 3 במרכז "קבלה לעם" – מוסקבה.

שאלה: מהו התפקיד של הדת והשיטות האחרות בעולם המודרני מנקודת מבטם של המקובלים?

תשובתי: הדתות נוצרו כתוצאה מהסתרתו של העולם העליון מאיתנו. נסתר מאיתנו העתיד, העבר, מה שהיה לפני החיים ומה שיהיה אחריהם. הדתות מתבססות על חוסר הידע, על האמונה במשהו. חכמת הקבלה, לעומת זאת, היא מדע שכלל אינו מבוסס על אמונה. זוהי שיטה לפתח כלי נוסף להרגשת העולם הסובב אותנו. יחד עם זאת, הקבלה מסבירה מה גרם להתפתחותן של האמונות והדתות.

בסך הכול קיימות בעולם כ-3,800 שיטות שונות, אמונות ודתות. הן הופיעו כתוצאה מחוסר-הידע שלנו על המתרחש בעולם הבלתי-צפוי שבו אנחנו נמצאים. איננו מזהים את הקשר בינינו, איננו רואים את הסיבות לכל התופעות, איננו יודעים מה יקרה לנו מעבר לפינה. לכן מתעורר באדם הצורך לדעת איכשהו, או אם לא לדעת, לפחות להתגונן, לעשות ביטוח, להשיג ביטחון במידת האפשר.

כאן נפתח הפתח לשיטות הדתיות. אלו למעשה שיטות פסיכולוגיות שמספקות לנו רוגע. ברור שכאשר נגלה את העולם העליון, לא יהיה מקום לדתות. לכן בדרך כלל הדתות אינן תומכות במיוחד בחכמת הקבלה (אני מתכוון לחכמת הקבלה האמיתית, שפועלת כמו מדע), מפני שהיא מגלה לאדם את מה שקודם היה נסתר.

מהצד השני הדתות נחוצות. הן נוצרו כדי שהאדם בכל זאת יתפתח, כדי שיחשוב על כך שקיים משהו גדול יותר, נעלה יותר. הדתות מהוות מעין שלב הכנה מקדים לקראת הכניסה לעולם העליון. לכן, לאחר אלפי שנים בהן התפתחו שיטות דתיות שונות, מגיע הזמן שבו האדם מתחיל להזדקק להבנה מציאותית של העולם, מפני שהטבע פשוט אינו משאיר לו ברירה אחרת.

אנחנו נכנסים עכשיו לכזה ניגוד עם הטבע, שהוא יכריח אותנו להכיר אותו. אנחנו נמצא את עצמנו במצב בלתי-צפוי, מבלי לדעת מה יקרה בעוד רגע. לא יהיה ניתן להתקיים בצורה כזו. אנחנו רואים כיצד מתפרקות המשפחות, ואיננו רוצים להוליד ילדים. בכלל, האנושות מתקדמת לקראת מצב שבו יישאר רק לקחת סמים כדי לשכוח מהכול.

אנחנו מגיעים למצב שבו נהיה חייבים לראות את התמונה כולה. רק אז יהיה לנו כוח לחיות, ליצור, להתקיים למען המטרה. נכון להיום איננו רואים שמצפה לנו עתיד מזהיר. הגענו לשלב שבו אין ברירה אחרת, רק לגלות את המדרגה הבאה, המימד הבא.

מתוך הרצאה במרכז "קבלה לעם" – מוסקבה, 16.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
תחייתה הרוחנית של רוסיה
להתפלל כדי להשתנות
מהעולם הבא – למציאות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest