דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תיבת איחוד בקֵרֵב המבול הסוער של החיים

תיבת איחוד בקֵרֵב המבול הסוער של החיים

מתוך מאמר של הרב"ש, "מהו מבול מים, בעבודה":

"וזה שאומר הזוהר "אמר רבי יוסי, ראה את מלאך המות בא עם המבול, ועל כן נכנס אל התיבה".

כלומר שראה, שע"י הטענות האלה, תאבד לו רוח החיים שיש לו. אז הוא נכנס לבחינת למעלה מהדעת, שהיא בחינת בינה, שהיא בחינת כי חפץ חסד, שפירושו הוא, שרוצה להיות רק משפיע ולא מקבל כלום. אלא שהוא שמח בחלקו, כמה שהוא מבין ומרגיש משהו בעבודת ה', הוא לזכיה גדולה אצלו."

תפקידו של האדם, זה לארגן לעצמו סביבה שכל הזמן תכוון אותו למטרה, בכך שמגדילה את חשיבותה. הוא צריך לדאוג להפוך את הסביבה הזאת, לכמה שיותר גדולה וחשובה בעיניו. אבל מצד שני, להיפך, מפריעים לו לעשות את זה, בכך ששולחים לו קושיות: "מי ה' אשר אשמע בקולו?", ו"מה העבודה הזאת לכם?".

הוא מתחיל להטיל ספק, בשביל מה לעסוק בעבודה פנימית, מה הטעם בזה? מופיעות כל מיני הפרעות בעבודה הזאת שמגיעות מהמשפחה וממקורות אחרים. ורק הסביבה תעזור לאדם להישאר בדרך הזאת, לא קיימים שום גורמים אחרים. האדם צריך להבין, שאין לו שום כוחות בעצמו.

כאן נערכת מלחמה בין שני הכוחות: מצד ימין עומדת הסביבה, החברה, שמקרינה על האדם את כוח האחדות ובתוכו חשיבות המטרה. ומצד שמאל, עולות שאלות אגואיסטיות, שנשלחות על ידי הבורא: "מי?" ו"מה?", אשר עם הזמן הופכות למבול סוער אמיתי.

הכול בא מלמעלה, ממקור אחד, אבל אם האדם משתדל להקים מצד ימין סביבה חזקה שתתמוך בו, אז בזה הוא מממש את הבחירה החופשית היחידה שלו. ואז כנגד זה בצד שמאל, הבורא מסדר לו הפרעות.

ואז מתוך זה שנמצא בין שני הכוחות המנוגדים, האדם לגמרי מתבלבל, בוכה, מרגיש את עצמו חסר אונים, עד לכזאת מידה, שנשאר לו רק לברוח או לקוות לאיזה נס.

ואז, במצב האנוש הזה, כאשר האדם כבר כמעט טבע בשאלות הבוגדניות האלה: "מי?" ו"מה?", ולא יכול לצאת מהן, אז פתאום נולד לו רעיון התיבה. הוא מבין, שיינצל רק אם יקבל כזאת תכונה של "בינה", השפעה, "חפץ חסד", שתהיה מעל לכל הדרישות שלו.

אף על פי שהדרישות האלה תישארנה, האדם לא יכול להיפטר מהן לגמרי, זה לא תלוי בו. אבל אם יחד עם כל הבעיות האלה, הוא נכנס לתיבה, ומחליט שהמים הסוערים והעכורים האלה של המבול, כל הספקות והבעיות, לא נוגעים לו, אז הוא יכול להינצל.

ממה הוא ניצל ולשם מה? צריך לבדוק את זה! כי השאלות: "מי?" ו"מה?" שמולידות את המים של המבול מציעות לו פתרונות גשמיים מאוד מושכים. והתיבה מיועדת דווקא כדי להיכנס למצב של איחוד, להידבק למטרה אחת. כך האדם יוכל להתקדם.

מתוך שיעור על מאמרו של רב"ש, 31.10.2012

ידיעות קודמות בנושא:
איך אפשר להינצל מסערת הספקות?
מבול מים, בעבודה
תיבת נוח עבור כל הקבוצה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest