דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / תברא את האדם בתוכך

תברא את האדם בתוכך

"זוהר לעם", פרשת "יתרו", אות קצ"ד: "זה, כשמדבר, פושט את עור מצחו, ואלו הקווים אינם נראים כל כך. כופף ראשו והולך. הימין ממנו משמשת כשמאל, והשמאל ממנו משמשת כימין. הוא עצוב תמיד. בעל לשון הרע. מחזיק עצמו חכם בכל מעשיו. בעל שנאה לכל העוסקים בתורה".

הזוהר מדבר על צורות הקשר שבינינו. הרי "האדם" שבי נקרא היחס שלי לאחרים, ולא אני בעצמי. אני בעצמי אינני אדם, אלא יצור חי, כמו שנאמר: "כולם כבהמות נדמו".

אך אם אני מתחיל לבנות יחס עם הסביבה, עם החברים שלי, כדי להעמיד את עצמי תחת השפעתם ובקשר בינינו לגלות את הבורא, אז המקום של הקשר שלנו נקרא השכינה, ובו מתגלה הבורא. היחס שאני מעורר בתוכי כלפי החברים, כדי לבנות את המקום הזה לגילוי הבורא, נקרא האדם שבתוכי.

כלומר, כל אחד בפני עצמו אינו אדם. הרי אדם פירושו "דומה לבורא" ביחס לאחרים, בהשפעה ובאהבה ("אדם" מלשון "אֶדַמֶה"). הזוהר מדבר דווקא על הצורות האלה של האדם, סוגי הקשר שבינינו, הפרצוף (המבנה) של הנשמה. בפרצוף הזה קיימות כל הצורות (הכוחות) שמתוארים בזוהר: רגליים, פנים וכן הלאה. מדובר בעשר ספירות עם 613 רצונות, שאותם אנחנו צריכים לתקן מיחסים אגואיסטיים ליחסים טובים בינינו.

לכן, כשהזוהר מספר על אנשים עם תווי פנים מסוימים, צבע שיער מסוים, קווים על הידיים ותכונות אחרות, הוא מדבר על הקשר של כל אחד מאיתנו עם האחרים, על סוגי הקשר השונים שנובעים מהשוני בסוג הנשמה, על תכונות האדם שבנו.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 04.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מהמסך הגשמי למסך הרוחני
לדעת את סוד הבורא
האדם הוא נוסחת הקשר

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest