נשמת אדם תלמדנו

בעולם הגשמי מושגי היופי שלנו כל הזמן משתנים, ואנחנו נאלצים ללכת אחרי דעת הרבים. הרי אנחנו חיים בחברה האנושית, ולכן, בין אם נרצה ובין אם לא, אנחנו מכבדים את ערכיה. כך בנוי הטבע שלנו. בסופו של דבר, כל אחד יקבל את מה שהסביבה שלו מכבדת. אפילו איננו מבינים עד כמה הערכים הללו חסרי כל בסיס. כמה פעמים כבר התחלפה האופנה בחינוך, בתרבות, בתעשייה, ביצירה, אפילו במזון. אנחנו רואים שהיא באה והולכת, ללא כל ערך אמיתי מאחוריה.

כל מה שמעבר למסגרת הקיום הבהמי ההכרחי, הדרוש לגוף שלנו: מגורים פשוטים, משפחה, מזון – את כל היתר אנחנו מעריכים רק מפני שהחברה מעריכה זאת. אך הרוחניות שונה, מפני שאף אחד אינו סוחב אותנו אליה. אנחנו צריכים לבנות לעצמנו את החברה ובעצמנו לעורר אותה כדי שהיא תסחב אותנו אחריה, ודרכה – אל הרוחניות.

אם כך, בהתפתחות רוחנית ניתן לנו חופש הבחירה, ואף אחד לא ימשוך אותנו בכוח! כמובן, הבורא ממריץ אותנו ומסדר לנו בעולם הזה חיים לא פשוטים וחסרי מלוי. אך מהצד השני, החיים כבר אינם כל כך קשים כמו פעם, ואיננו מתים מרעב. אך אנחנו מרגישים ריקנות פנימית שדוחפת אותנו להתקדם. וכשאנחנו מגלים את הריקנות הזאת בתוכנו, אנחנו חושבים לעצמנו: בשביל מה לחיות, מה המשמעות והסוד של החיים. איננו מסוגלים לענות על כך, ואז מתברר שאף אחד אינו יכול להסביר לנו את זה, אף אחד אינו מושך אותנו אחריו.

אנחנו מסתכלים סביבנו ואיננו רואים שום דוגמאות. בכל שאר הדברים בחיים אנחנו מקבלים דוגמאות: איזה מקצוע לקבל, איזה בית לבנות, מה לקנות, כיצד לסדר, כיצד להידמות למישהו. החברה האנושית נותנת לנו דוגמא בהכול. ורק הרוחניות נשארת ללא דוגמאות, כאילו אתה נמצא באיזה ואקום ריקני, וכל יום, או אפילו כל רגע, אתה שוב ניצב בפני השאלה: מה לעשות? לאן הולכים? מהיכן לוקחים דוגמא, ערכים רוחניים, מטרה?

זוהי בעיה גדולה. אך מהצד השני, עלינו להבין שזאת התוצאה של חופש הבחירה שניתן לנו! הרי כשהאדם נכנס לרוחניות, הוא בונה בעצמו את נשמתו. אף אחד אינו מלמד אותו. ישנם הרבה עצות והרבה ספרים, אך כל אלו הם הסברים כלליים סביב הנושא הזה, שרק תומכים בנו מעט. אך בסופו של דבר, הכול תלוי באדם עצמו. עליו לבנות לעצמו את הסביבה שתספק לו את הערכים הרוחניים, את הכיוון היציב, כמו בעולם שלנו, שמראה לנו כל כך הרבה דוגמאות. אחרת, ודאי שהוא לא ידע כיצד להתקדם. זהו ההבדל העיקרי בין התקדמות רוחנית וההתקדמות הגשמית.

מתוך שיעור על מאמרו של הרב"ש, 04.03.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מה לעשות עם הבחירה שלי?
כך חינכתי את עצמי בעצמי
להתפתח זה אומר להשתנות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest