דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שלושה עמודים שעליהם עומד העולם

שלושה עמודים שעליהם עומד העולם

מתוך מאמר של רב"ש, "אברהם הוליד את יצחק":

"במשנה כתוב "על שלושה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים". הנה אברהם נקרא "איש החסד", שמסר את כוחו לעשות חסד עם אנשים. יצחק נקרא "עמוד עבודה", שמסר נפשו על המזבח. ויעקוב נקרא "עמוד התורה", כמו שכתוב "תתן אמת ליעקב", ותורה נקראת תורת אמת. והנה כל אדם צריך להגיע לאלו ג' עמודים. ומקודם אלו הג' עמודים נתגלו בזה אחר זה על ידי אבותינו הקדושים, שכל אחר מהם גילה עמוד אחד. ואחר שנתגלו אלו הג' עמודים, כבר יש בכוחינו גם כן ללכת באותן הדרכים שאבותינו סללו לנו. ומשום זה נקראים אני בשם "עם סגולה", כי לנו יש הסגולה מירושת אבות לקיים את ג' עמודים, שעל ידם יש קיום עולם, היינו שעל ידם יתקיים העולם להגיע להמטרה שבשבילה נברא העולם."

האור ברא את הרצון. האור הוא כולו משפיע, והרצון הוא כולו מקבל, אבל על ידי האור הרצון צריך לעבור ל"לקבל על מנת להשפיע". כלומר, האור והרצון חייבים להתחבר בצורה מיוחדת, שנקראת "למעלה מהדעת" או "קו אמצעי".

השילוב הזה נעשה על ידי בחירת האדם עצמו. הודות לכך שהאדם כל פעם בוחר בשילוב הנכון, הוא כולל אותו בתוכו. "אדם" נקרא אותה המערכת שכלולה משני חלקים: אור וכלי, רצון להשפיע ורצון לקבל, ובזה שאדם נמצא ביניהם הוא מסוגל לבחור, לקבוע יחס נכון ביניהם, בכך שיוצר כל פעם בתוכו שילוב יותר ויותר גדול בין האור והכלי.

והעבודה של האדם היא לבדוק את עצמו, ללמוד מהצד של האור. לשם כך הוא כבר צריך להיות כלול מ"ג' קווים": מהאור והכלי והיחס הנכון ביניהם. רק אז הוא יוכל לדעת מה האור מביא לו. זה נקרא "עבודת אברהם", הגילוי הרוחני הראשון בעבודה שלנו.

אחר כך אנחנו מתחילים לעבוד על הכלי, ב"קו שמאל", כדי להבין מה זה החומר שלנו. לראות בתוך החומר הפרש ניתן רק במקרה שיש לך אור ואתה יודע לעבוד בצורה נכונה עם הכלי. כלומר "קו שמאל" עצמו גם כן כלול מ"ג' קווים", כדי ללמוד בצורה נכונה את הרצון. זו נקראת "עבודת יצחק".

אחר כך נעשית עבודה ב"קו האמצעי": שילוב של הקווים שמאל וימין לקו אחד, כדי לדעת בדיוק מה אנחנו צריכים לעשות עם שני הכוחות האלה. זו נקראת עבודה ב"קו אמצעי", "עבודת יעקב", בינתיים במצב של קטנות, בבחינות שורש, א', ב'. ואחר כך, לאחר השגת מצב של גדלות בדרגות ג' ו- ד', אז העבודה הזאת כבר נקראת "ישראל. אלה הם השלבים של גדילתו הרוחנית של האדם.

מי שמתקדם בדרך הזאת, אז הוא, מה שנקרא, "זכות אבות", כלומר הוא מקבל את השיטה הזאת ומממש אותה, והוא שייך לעם סגולה. כי הוא עובד לפי "ג' קווים", בכך שמבין שהוא בעצמו זה "קו אמצעי", שמחבר את שני הקווים הראשונים.

"קו אמצעי" נקרא "אדם" והוא גם נקרא "בורא", "זעיר אנפין", "עמוד האמצעי". בעיקרון, "קו אמצעי" זו מידת הדבקות של האדם עם הבורא.

אי אפשר לעבוד בקדושה, כי קדושה נקראת השפעה. והשפעה אפשרית רק בשילוב נכון בין שני הקווים: "קו ימין", "קו שמאל" ל"קו האמצעי".

לכן נאמר, ש"העולם עומד על שלושה דברים: על התורה, ועל העבודה ועל גמילות חסדים", אם מסתכלים על תהליך התיקון של העולם מצידנו, ממטה למעלה. התורה, זה "קו אמצעי", יעקב. העבודה, זה "קו שמאל", יצחק, ועבודת החסדים, זה אברהם, "קו ימין".

מתוך ההכנה לשיעור, 28.11.2012

ידיעות קודמות בנושא:
בית אברהם
האבות כאדריכלי התיקון
ויתאחדו שמיים וארץ…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest