דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 29.06.12

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 29.06.12

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע: פרשת "חקת", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "חקת"

תקציר הפרשה:

בפרשה מדובר על עם ישראל שממשיך בנדודיו במדבר.
בפרשה אירעו האירועים הבאים:
* מצוות פרה אדומה – והלכות טומאת המת.
* סיפור "מי המריבה" – בני ישראל מתלוננים שאין להם מים. משה מכה בסלע ומוציא ממנו מים,
הבורא בתגובה מעניש את משה ואהרון וקובע שלא יכנסו לארץ ישראל.
* עם ישראל מגיע לארץ אדום אך מלך אדום אוסר עליהם לעבור בארצו.
* מות אהרון – אלעזר בנו יורש את תפקיד הכהן הגדול.
* עם ישראל מתלונן על הקשיים בדרך, הבורא שולח נחשים להכיש את העם.
משה עושה נחש מנחושת, כך שכל הרואה אותו נרפא.
* עם ישראל מגיע לגבול ארץ מואב ושר את "שירת הבאר".
* עם ישראל נלחם בסיחון מלך האמורי ובעוג מלך הבשן, מנצח ויורש את ארצם.

***
קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם"

1. קטע פתיחה

"מלכות שמים נקרא "חקה". אבל היא חק התורה ולא התורה עצמה. כלומר, בכדי לזכות לתורה, צריכים לקבל על עצמו את החוקים, מה שהתורה נתנה לנו. אחרת אי אפשר לקבל את התורה. ובזמן שהאדם מקבל על עצמו מלכות שמים, אז הוא נקרא בחינת "ישראל"".

הרב"ש, "שלבי הסולם", שנת תשמ"ט, מאמר ל"א "מהו אסור ללמוד תורה לעכו"ם, בעבודה"

2. *מות אהרון – אלעזר בנו יורש את תפקיד הכהן הגדול:

"סוד החכמה יש כאן. המקום הזה, שנקרא הֹר ההר, הוא דרך לים סוף, דהיינו סוף המדרגות, המלכות, שהיתה הולכת לפניהם במדבר, ולימדה אותם דרכי החיים. משום שהיא, הדרך, לבא על ידה לעולם הבא".

פרשת "חקת", מאמר "ויסעו מהר ההר", אות א'

3. *עם ישראל מתלונן על הקשיים בדרך, הבורא שולח נחשים להכיש את העם. משה עושה נחש מנחושת שכל הרואה אותו נרפא:

"וישראל נסעו …, והלכו אחר נחש עקלתון, השולט בארץ אדום. ע״כ נאמר, ויסעו מהר ההר. אז, ותקצר נפש העם בדרך, משום שסרו מן דרך החיים. … על הכל הלינו, על התורה שבעל פה, ובתורה שבכתב. … כי אין לחם, תורה שבעל פה. ואין מים, תורה שבכתב. ודבר התורה שבעל פה היה קל היה בעיניהם".

פרשת "חקת", מאמר "ויסעו מהר ההר", אות ג'

4. *עם ישראל מגיע לגבול ארץ מואב ושר את "שירת הבאר":

"ישראל כשחזרו בתשובה, אמרו שירה. ואלו שבע מדרגות שחזרו לאחוריהם, החזירו אותם עם השירה שלהם, והעלו הבאר העליונה, מלכות, למעלה, לבינה, כי ממלכות עד בינה יש ז׳ מדרגות. ונפרד הנחש מן העולם. ז״ש, אז ישיר ישראל, עלי באר ענו לה. כי הבאר, מלכות, עלתה למעלה למעלה, לבינה, ונתחברה האם התחתונה, מלכות, בעליונה, בינה".

פרשת "חקת", מאמר 'וישלח – הנחשים השרפים', אות י"ב

***
נספח

5. "מי שרוצה לזכות לתורה, הוא מוכרח לקבל על עצמו בחינת מלכות שמים למעלה מהדעת, חוק בלי שּׂכל. ועל ידי שמקבל על עצמו את מלכות שמים בבחינת חוק, אז הוא נקרא בחינת ישראל, ואז הוא ראוי לקבלת אור התורה.
כלומר שאינו משיב בשעה שהגוף מתחיל לריב עם האדם עם הטענות מי ומה, אלא רק מטעם חוק. וזהו דין התורה, גזירת התורה, שהיא מלכות".

תקלד. חקת התורה

6. "לכן מלכות שמים נקרא "חקה". אבל היא חק התורה ולא התורה עצמה. כלומר, בכדי לזכות לתורה, צריכים לקבל על עצמו את החוקים, מה שהתורה נתנה לנו. אחרת אי אפשר לקבל את התורה. ובזמן שהאדם מקבל על עצמו מלכות שמים, אז הוא נקרא בחינת "ישראל", כי ע"י המלכות שמים, שהאדם מקבל על עצמו למעלה מהדעת, הוא יוצא מאהבה עצמית, ואז הוא מוכשר לקבל את התורה עצמה".

הרב"ש, "שלבי הסולם", שנת תשמ"ט, מאמר ל"א "מהו אסור ללמוד תורה לעכו"ם, בעבודה"

7. "… הנבראים נבראו בטבע להיות מקבלים, והיות שאי אפשר ללכת נגד הטבע, לכן נתן לנו העצה, שעל ידי תורה ומצוות נוכל להפוך את הטבע שבנו.
לכן חוקי התורה נראים חוקים רק בזמן שהיצה"ר שואל. ואז צריכים לקבל עליו הכל בתור חוקה, שהוא חסדים, השפעה, שהכל הוא רק למעלה מהדעת, הנקרא אמונה".

תנ. זאת חקת התורה

***

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/28FDm

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest