דף הבית / חכמת הקבלה / מקורות ותקצירים / שיעור זוהר, פרשת השבוע, 24.08.12

שיעור זוהר, פרשת השבוע, 24.08.12

parashat-hashavua-70.jpg

פרשת השבוע: פרשת "שופטים", זוהר לעם, קטעים נבחרים

להורדה: video.gif וידאו | audio.gifאודיו | MP4

להלן קטעי המקור שעליהם התבסס השיעור:

פרשת השבוע – פרשה "שופטים"

תקציר הפרשה:

משה ממשיך בפירוט המצוות לעם ישראל בפתח הכניסה לארץ ישראל.
בתחילת הפרשה מובא הציווי למנות שופטים – הממונים על פסיקת החוק, ושוטרים – הממונים על שמירת החוק. השופטים והשומרים נחוצים להבטחת דין צדק בעם ישראל.
בהמשך מדובר על מינוי המלך – על המלך להיבחר רק מתוך העם, ובנוסף נאסר על המלך להרבות בסוסים, בנשים, ובכסף וזהב.
משה מציין את האיסור לעסוק בכישוף, ובמקום זה לפנות לנביאי האמת.
בנוסף, מוזכרים ערי המקלט, שאליהם יכול לברוח כל רוצח.
בסיום הפרשה משה מפרט את כללי התנהגות בעם ישראל בשעת מלחמה, ומפורטת מצוות "עֶגְלָה עֲרוּפָה" – מצווה המתרחשת כאשר נמצא אדם הרוג, ולא ידוע מי הרג אותו.

***
קטעים נבחרים מתוך הספר "זוהר לעם"

1. "מצווה אחרת, לקבל ב"ד הגדול עליהם, בינה, שמצד החסד נקראת בינה ב"ד הגדול. כי גדול הוא חסד. גדול בדיניו שמאל, וגדול בזכיותיו ימין. כשהשמאל דבינה כלולה בימין, חסד, נקראים שניהם גדול. כמ"ש במצווה, שׂוֹם תָּשׂים עליך מלך. שׂוֹם למעלה בבינה, תָּשׂים למטה במלכות. כך צריך לקבל עליו ב"ד הגדול שמצד הבינה, אע"פ שקיבל עליו ב"ד הקטן שמצד המלכות."

פרשת "שופטים", מאמר "סנהדרין גדולה סנהדרין קטנה", אות כ"א

2. "ולא עוד אלא ב' עדים הם על האדם: עין רואה ואוזן שומעת. וב"ד סופר ודן עוונותיו. ולא עוד, אלא השמש והלבנה מעידים על האדם. כמ"ש, תִקעוּ בחודש שופר בכֵּסֶה, ליום חגנו. בכֵּסֶה, ביום שהלבנה, המלכות, מתכסה בו. מתכסה, משום כשמגיע ראש השנה, יבוא ס"מ לבקש דין על בניה, ישראל שהם בני המלכות, לפני הקב"ה. והוא יאמר לו, שיביא עדים. והוא מביא עימו את השמש. הלך להביא את הלבנה, והיא מתכסה, שעולה לאותו מקום שנאמר בו, במכוסה ממך אל תחקור, כדי לפייס את הקב"ה על בניה".

פרשת "שופטים" , מאמר "ע"פ שניים עדים יקום דבר", אות י"ד

3. "ישראל הם עצים יבשים בתורה, כי משום שאחוזים באש של הדיוט אינם ראויים שייעשה להם נס. ומיד שאתה יורד עליהם בתורה, בשבילך יורד עליהם עה"ח, ז"א, ומצווה, מלכות, שהיא נר ה', ואוחזת בהם והם יחיו. ואוה"ע עכו"ם יהיו נשרפים בנר ההוא. כמ"ש, אל תירא עבדי יעקב אל תֵּחַת ישראל, כי איתך אני".

פרשת "שופטים", "ד' מיתות לס"מ", אות י'

4. "כי הקב"ה ימין, והשכינה שמאל, וזיווגם משפט. וללא הייחוד, אע"פ שהוא עה"ח, עכ"ז אינו בשלמות הנרצה, ואינו נקרא אז משפט, להיותו נוטה לימין. שע"כ נגרש אדם מגן עדן, כמ"ש, פן ישלח ידו ולקח מעץ החיים ואכל וחי לעולם. והרצון היה שיעלה מ"ן לייחד קב"ה ושכינתו, כמו שומר משפט, שהוא הכרעה ותוצאה מב' הקווים ביחד, ואינו נוטה לא לימין ולא לשמאל. שהקב"ה בזיווג עם השכינה נקרא משפט, כי אז כל דרכיו משפט, בדרך אמצעי הכולל בתוכו את הימין והשמאל ביחד, ואינו נוטה לא לימין ולא לשמאל".

פרשת "ויצא", מאמר "וַיַרְא והנה באר בשדה", אות קי"ח

***
קטע נבחר מתוך כתבי רב"ש

5. "שופטים ושוטרים: כשהאדם רוצה להכנס בעבודת ה' יש אז להבחין ב' בחינות:
א) ענין בכח. קודם עשה לעצמו תכנית, מה עליו לעשות ומה עליו לא לעשות, בירור טוב ורע.
ב) להוציא לפועל מה שהיה בכח. ובפועל כבר נקרא שוטר.
כיון שהאדם הוא העובד, וה' הוא רק עוזר לו, נמצא, שיש אז מקום לומר לאדם כוחי ועוצם ידי עשה החיל הזה. על זה בא הכתוב, אשר נתן לך ה' אלקיך, שזה שהיה לך כח לתת שופטים ושוטרים בכל שעריך, היה רק מתת אלקים".

כרך א', מאמר "ענין שופטים ושוטרים"

***

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/DnF51

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest