דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שינוי מודע של החברה

שינוי מודע של החברה

שאלה: האם אפשר לפתח דגם של כלכלה אינטגרלית?

תשובתי: כדי לפתח דגם של כלכלה אינטגרלית, יש צורך באדם שכבר יש לו "שׂכל מתוקן", שהמחשבות שלו תהיינה בעלות כיוון אלטרואיסטי. הוא צריך לעמוד בדרגה אחרת של ההתפתחות הפנימית שלו. באותה המידה, שבה אנשים יתחנכו מחדש באופן מודע, במידה הזאת יופיעו אצלם רעיונות של שינוי נכון של כל היחסים החברתיים – כלכליים, פוליטיים ואחרים. לכן איזה דגמים שלא ייווצרו עכשיו, הם לחלוטין לא יהיו שימושיים עבור החברה האינטגרלית.

לא צריך לקבוע שום דבר מראש. זו הייתה הטעות של השלטון הסובייטי שהחליט לחייב את כולם להיות אלטרואיסטים על ידי רעב, דיכוי, הקג"ב, ולא על ידי חינוך.

שאלה: אבל זו הייתה הטעות של מָרְקְס ואֵנְגֵלְס?

תשובתי: לא! מרקס כתב נכון! אחריו הופיעו סתגלנים (אופורטוניסטים), שפירשו מחדש את כתביו. ואילו מרקס כתב, שתחילה חובה לחנך מחדש את האנשים, ורק במידת החינוך שלהם אנחנו נוכל ליצור חברה קומוניסטית נכונה.

איך באופן היסטורי נוצרו כל הדגמים? מישהו תחילה תכנן אותם ואחר כך הם נוצרו? לא! האנושות התפתחה בדרך טבעית וכל הזמן שינתה מחדש את הקשרים החברתיים, הפוליטיים, הכלכליים, המסחריים והאחרים שלה.

אותו הדבר גם כאן, אי אפשר לתכנן ולקבוע משהו מראש. האדם אף פעם לא יכול לתאר מראש את המדרגה הבאה, מפני שהוא עדיין לא נמצא בה. וגם אם הוא נמצא בה, אז מה הוא יכול להסביר לאותם אנשים שבינתיים נמצאים במדרגה הקודמת? הם אינם יכולים לבנות את מה שאופייני למדרגה הבאה.

תחילה הם צריכים בעצמם לעלות אליה בהבנה, בהכרה, בהרגשה שלהם ולהחליט, אילו שינויים נחוצים לאותו רגע נתון של זמן. הם יתאספו יחד ויאמרו: "עכשיו אנחנו צריכים לשנות את זה, ועכשיו את זה". ולאט לאט ישתנו.

זוהי האבולוציה, והיא צריכה להתגלות מבפנים. אנחנו רק מזרזים את התהליך, כדי שהאבולוציה לא תתקדם בדרך נוקשה, כפי שזה היה במשך אלפי שנים, כאשר כוחות הטבע דחפו אותנו מאחור על ידי "מקל אל האושר". אנחנו רוצים בעצמנו להשתוקק ולהתקדם קדימה.

אבל כל השינויים בכל הזוויות ינבעו רק מתוך הכרת הצורך, אחרת זה יהיה אותו הקג"ב, דיכוי ודיקטטורה.

נניח, שהיינו יוצרים עכשיו שיטה לשינוי החברה. ומה הלאה? היינו מחייבים את כולם לממשה בחיים? אבל אלה יהיו אותם הדיכויים, דיקטטורה, אלימות. זה כבר לא חינוך, לא השׂכלה. לכן אנחנו קוראים לשיטה שלנו "חינוך והשכלה אינטגרליים להמונים". היא לא יכולה לבוא מלמעלה!

אין טעם לפנות להיסטוריונים, פילוסופים וכדומה. במה הם יכולים לעזור לנו? על ידי התרגילים הרגילים שלהם של היום, שכבר אינם פועלים? אפשר רק לקחת מהם דוגמאות מהעבר, אבל על העתיד הם לא יודעים שום דבר.

מתוך התוכנית "עולם אינטגרלי", 27.10.2013

ידיעות קודמות בנושא:
סוף הצמיחה הכלכלית
אמצעי שמוביל להרמוניה של החברה
תועלת כוללת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest