דף הבית / קבלה לעם / שאלות ותשובות / שיטות אחרות של קבלה

שיטות אחרות של קבלה

v_nebe_100_wp.gif

פעמים רבות שואלים אותי לגבי שיטות אחרות של קבלה. אני מעדיף שלא להתייחס לכל אחת מהן באופן פרטני, אלא להסביר בכללות מהי הקבלה האמיתית. נתחיל ממה היא לא.

קבלה היא לא קמעות, לא חוטים אדומים, לא מים קדושים, לא קלפי טארוט, לא לחישות וברכות, לא גילוי עתידות, לא פירוש חלומות, לא שיפור החיים, לא ריפוי – לא כל מה ששייך לעולם שלנו, לשיפור וניהול החיים בו.

קבלה היא לא לימוד של מקורות שנכתבו לא על ידי מקובלים: פילוסופים, אנשי דת, חוקרים, גורואים מודרניים וכולי.

קבלה היא לא הבטחות דתיות לחיים טובים יותר ולשכר בעולם הזה ובעולם הבא, אשר לפי הסברות המוטעות מצפה לאדם אחרי המוות.

כל השיטות האלה מבקשות להשיג רווח, שכר בעולם הזה או בעולם הבא.

לחצו לצפייה בסרטוןלמה המים לא קדושים?

(מתוך התוכנית "שאל את המקובל" מה 7.2.08. לצפייה בתוכנית המלאה)

הקבלה האמיתית היא רק דבר אחד – "גילוי הבורא לאדם" – היינו, גילוי של תכונת האהבה לזולת באדם, תכונת ההשפעה, ויתור על האגואיזם (כאן ועכשיו!). כשזה קורה, האדם מפסיק לחשוב על עצמו, ומתחיל לפעול לשיפור מצב האחרים, מתוך מטרה לגרום בזאת נחת רוח לבורא.
ודאי שלא זה הוא הרצון שאיתו מגיע האדם לקבלה מלכתחילה. מניע אותו הרצון להבין את משמעות חייו ומטרתם, "בשביל מה אני חי?", או "בשביל מה כדאי לחיות?". אבל עם תחילת לימודיו, מתחיל האדם להבין בהדרגה שלעולם הזה יש מטרה – להגיע לבורא, לתכונת האהבה וההשפעה.
התכונה הזו, "אהבת הזולת", מנוגדת לגמרי לטבע האגואיסטי של האדם ולכן מטרת הבריאה (רכישת תכונה זו) מתגלה לאדם בהדרגה, במידה שהוא מסוגל לשמוע על כך. באותה המידה הוא מתחיל להבין את משמעות כתבי הקבלה, להרגיש אותם בתכונת האהבה וההשפעה שהוא רוכש.

בעל הסולם כותב במאמרו "תורת הקבלה ומהותה":

"מה היא חכמת הקבלה? חכמת הקבלה בכללה, היא עניין של התגלות אלוקית, מסודר בדרכיו בכל בחינותיו, ממה שנתגלה בעולמות, וממה שעתיד להתגלות, ובכל האופנים שאך אפשר לפעמים להגלות בעולמות, עד סוף כל הדורות".

8 comments

  1. בצעירותי למדתי ועסקתי ברפואה אלטרנטיבית ובתקופה שלמדתי רץ איזה סיפור שכל הזמן נתקלתי בו מכל מיני אנשים: איזה בחור ישראלי חיפש שנים את ה"למה אני חי" וחקר את השיטות במזרח והתמקד בבודהיזים, הוא צבר ידע עיוני אבל לא הגיע לאיזה הישג, הארה כמו שהם קוראים לזה. לכן הוא החליט ללכת למנזר בטיבט, זן של בודהיזים טיבטי שהוא ידוע בעולם כהכי אוטנטי, ולהתמסר שם במנזר עד שהוא יגיע לתשובה. כשהוא הגיע אז ראש המנזר שאל אותו מאיפה הוא והוא אמר לו שהוא יהודי ישראלי ואז ראש המנזר אמר לו: "אתה לא צריך אותי בכלל, יש לכם את הקבלה" ולא הסכים לקבל אותו. הוא נדהם מזה, חזר לארץ וחזר בתשובה (לקח את זה לא כל כך נכון) והיום הוא דתי חרדי איפה שהוא והוא מנסה ללמוד קבלה.
    דרך אגב, התאורים של ההארה בבודהיזים הטיבטי מאד מזכירים את המעבר של המחסום, גם שם למדו עד היום במסורת של גורו מול תלמיד אישי ורק לאחר שנים של מסירות ולימוד מגיע הרגע שבו המורה מרגיש שהתלמיד מוכן ואז הוא לוקח אותו למקום מבודד וחושף בפניו בעזרת כוח החמלה שלו (המסכים שלו?) את ההארה, שבתיאור שלה מתוארת כאהבה אין סופית שהתלמיד מוצף בה ואז מאותו היום התלמיד נעזב לבדו וממשיך משם להתקדם בכוחות עצמו ובעתיד מוצא לעצמו תלמיד אחר.
    אצלם יש דגש על זה שמקריאה בספרים אי אפשר להגיע לזה לבד אלא חייבים מורה שידריך אותך והוא זה שמעביר אותך את ההארה ברגע הנכון ואין להם שיטה המונית.
    אבל מעניין שהם כן יודעים על הקבלה, הזכירו אותה.

  2. הצעת ייעול
    עדיף לעלות את הקליפים המצורפים
    בפורמט של GOOGLE VIDEO כי ישנה בעיתיות
    עם הקליפים של מדיהפלייר בחלק מהמחשבים
    וGOOGLE עולה בכולם
    ערבות

  3. כן, גם אני הבחנתי בזה, גם אצלי זה ככה אבל מצאתי לזה פתרון:
    את הפורמט של גוגול אתה יכול לפתוח ולראות בלי בעיה ואת הפורמט השני, שעושה בעיות בפתיחה שלו, אתה יכול להקיש עליו עם המקש הימני בעכבר ולשמור אותו ולהוריד אותו למחשב ולראות אותו מאצלך.

  4. פרקי אבות,
    פרק ראשון

    כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, שנאמר ועמך כלם צדיקים לעולם יירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר.

    א משה קבל תורה מסיני ומסרה ליהושוע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה: הם אמרו שלשה דברים, הוו מתונים בדין והעמידו תלמידים הרבה ועשו סיג לתורה.

    ב שמעון הצדיק היה משירי כנסת הגדולה. הוא היה אומר, על-שלשה דברים העולם עומד, על התורה ועל העבודה ועל גמילות חסדים.

    ג אנטיגנוס איש סוכו קבל משמעון הצדיק. הוא היה אומר, אל-תהיו כעבדים המשמשין את-הרב על-מנת לקבל פרס, אלא הוו כעבדים המשמשין את-הרב שלא על-מנת לקבל פרס ויהי מורא שמים עליכם.

    ד יוסי בן-יועזר איש צרדה ויוסי בן יוחנן איש ירושלים קבלו מהם. יוסי בן יעוזר איש צרדה אומר, יהי ביתך בית ועד לחכמים והוה מתאבק בעפר רגליהם והוה שותה בצמא את-דבריהם.

    ה יוסי בן-יוחנן איש ירושלים אומר, יחי ביתך פתוח לרוחה ויהיו עניים בני ביתך ואל-תרבה שיחה עם האשה. באשתו אמרו קל וחמר באשת חברו. מכאן אמרו חכמים כל-המרבה שיחה עם האשה גורם רעה לעצמו ובוטל מדברי תורה וסופו יורש גיהנם.

    ו יהושע בן-פרחיה ונתאי הארבלי קבלו מהם. יהושע בן-פרחיה אומר, עשה לך רב וקנה לך חבר והוה דן את-כל-האדם לכף זכות.

    ז נטאי הארבלי אומר, הרחק משכן רע ואל-תתחבר לרשע ואל-תתיאש מן-הפורענות.

    ח יהודה בן טבאי ושמעון בן שטח קבלו מהם. יהודה בן-טבאי אומר, אל-תעש עצמך כעורכי הדינין וכשיהיו בעלי הדין עומדים לפניך יהיו בעיניך כרשעים וכשנפטרים מלפניך יהיו בעיניך כזכאין כשקבלו עליהם את הדין.

    ט שמעון בן שטח אומר, הוה מרבה לחקור את-העדים והוה זהיר בדבריך שמא מתוכם ילמדו לשקר.

    י שמעיה ואבטליון קבלו מהם. שמעיה אומר, אהב את-המלאכה ושנא את-הרבנות ואל-תתודע לרשות.

    יא אבטליון אומר, חכמים הזהרו בדבריכם שמא תחובו חובת גלות ותגלו למקום מים הרעים וישתו התלמידים הבאים אחריכם וימותו ונמצא שם שמים מתחלל.

    יב הלל ושמאי קבלו מהם. הלל אומר, הוה מתלמידיו של-אהרן אוהב שלום ורודף שלום אוהב את-הבריות ומקרבן לתורה.

    יג הוא היה אומר, נגיד שמא אבד שמה ודלא מוסיף יסף ודלא יליף קטלא חיב ודאשתמש בתגא חלף.

    יד הוא היה אומר, אם אין אני לי, מי לי וכשאני לעצמי מה אני ואם לא עכשיו אימתי.

    טו שמאי אומר, עשה תורתך, קבע אמור מעט ועשה הרבה והוה מקבל את-כל-האדם בסבר פנים יפות.

    טז רבן גמליאל אומר, עשה לך רב והסתלק מן הספק ואל-תרבה לעשר אמדות.

    יז שמעון בנו אומר, כל-ימי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב משתיקה ולא המדרש עקר אלא המעשה, וכל-המרבה דברים מביא חטא.

    יח רבן שמען בן-גמליאל אומר, על-שלושה דברים העולם קים על האמת ועל הדין ועל-השלום שנאמר אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם.

  5. הבודהיזם הטיבטי רואה במוות את הרגע הגדול ביותר בחיי האדם. הוא מכין את האדם כביכול לרגע הזה. בספר המתים והחיים הטיבטי יש הדרכה כיצד על האדם למות כשהוא מרגיש כשזה מתקרב ובא – לשכב על צד ימין, לסתום איזה נחיר וזאת כדי לתת לנשמה לצאת דרך הראש (לא ממש דומה למה שהקבלה אומרת…)

    לאחר מכן על האדם להסתכל רק למעלה כי אם יסתכל למטה הוא עלול להתגלגל בתור חיה רחמנא לצלן (מה הקשר לקבלה?)

    ולקינוח – על האדם לקפוץ אל תוך האור הגדול שיראה ואם יצליח "לטבוע" בו אז יוכל להגיע להרמוניה ושלמות, (עבודה הרבה יותר קלה מלתקן את עצמך אני חייב לומר).

    בקיצור, מי שמכיר מעט קבלה ובודהיזם טיבטי יודע שהם שונים בתכלית.

  6. אני חושב שזאת הסיבה שהם אמרו שאי אפשר ללמוד לבד מספרים אלא אתה חייב להיות תחת הדרכת מורה.
    קראת ספר שבו מישהו מספר על ספר והבנת שצריך לסתום נחיר כשאתה מת. כמו הרבה רבנים שקראו את מסילת ישרים והוציאו פסק הלכה שאסור לחטט באף בשבת.
    אני לא רוצה להזכיר לך איך עוד אפשר לפרש את הכתבים ביהדות ללא מורה מוסמך.
    דרך אגב, הספר הזה הוא לא הספר העיקרי אצלם וגם הוא מדבר על המוות (של מי שהתאמן כל החיים, לא כל אחד – ז"א כמו ההסתלקות של הצדיקים אצלנו ביהדות) רק בערך ב-20 אחוזים מהספר
    אבל לא ניסיתי להביא אף אחד ללמוד בודהיזים רק רציתי להראות שהם מכירים את הקבלה והם לא היו מוכנים ללמד יהודי אלא שלחו אותו למקור.

  7. אפשר לפרש כל דבר באלף צורות. הבודהיזם הטיבטי לא מדבר על מטרת הבריאה, כמו גם אף שיטה אחרת חוץ משיטת הקבלה. ואני לא מדבר על דברים שניתן לפרש לכאן או לכאן אלא בבהירות ובפשטות, ולו בגלל העובדה שכל אדם צריך לממש את מטרת הבריאה.

    אם בדורות אחרים הספיקו שיטות כאלה ואחרות להרגיע את האדם, כיום לא ניתן כבר לעשות זאת, וזה בגלל שהמערכת שמקיפה אותנו דוחקת בנו להגיע לגמר התיקון ולא להגיע ל"הארה" כזו או אחרת.

    בקיצור – חיפשת תכלס, מצאת את הקבלה.

    🙂

  8. נראה לי הקבלה והדרך שבה מציג הרב לייטמן את הדברים היא הרבה יותר טובה ומועילה ומקרבת לבבות ונותנת רצון להתקרב לקבלה וליהדות גם אנשים לא דתיים או לא יהודים, וזה לדעתי מצויין.

    ועושה טוב לקרוב הגאולה השלמה והעולמית לעם ישראל לעולם כולו ולפרט בתוך העולם.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest