שורש החושך

photo_rav_gh70_261.jpg

בעל הסולם, "תלמוד עשר הספירות", חלק א', "לוח התשובות לפירוש המלות".

שאלה יז) מהו חושך?

"חשך:
בחינה ד' שברצון, שאינה מקבלת לתוכה האור העליון מכח הצמצום, נבחנת לשורש החושך"
.

כל זאת אף על פי שהצמצום בבחינה ד' היה מרצונה החופשי, שהיא התגברה ורצתה להשוות צורה לבורא, למאציל. והבחירה הזאת הייתה כביכול בחירה חופשית, למרות שקשה לומר שזו הייתה בחירה חופשית, מפני שהיא הרגישה יסורים נוראיים. היא הרגישה כך לא מתוך כך שלא היה לה כלום, הרי היה לה את כל אור האין סוף! אלא מתוך שהרגישה אי נעימות גדולה מהקבלה. אך אחרי שהיא קובעת שמצב המילוי בתוכה הוא חושך מוחלט, מכאן והלאה זה נקרא אצלנו "חושך מוחלט".

אני מקבל לעצמי מבעל הבית, מהבורא, ומרגיש שאני מקבל ממנו ונהנה לעצמי מזה שאני מקבל, וחוץ מזה אני גם נהנה מזה שאני מקבל ממנו, כי אם לא ממנו אז זה בחינה א'. כיוון שמה ההבדל בין בחינה א' לבחינה ד'? בבחינה ד' אני מרגיש שאני מקבל ממנו, מתוך האהבה שלו, מתוך היחס טוב. זאת אומרת אני מרוויח כפול, גם את היחס שלו וגם את המילוי. ואם אני מקבל כך, אני מחליט שבשבילי זה חושך מוחלט. שום דבר לא משתנה, זה נקרא שהאור יָצא ממני. אך הוא לא יוצא ולא נכנס, אני מתייחס עכשיו למצבי שאני נמצא בחושך.

לפני רגע נהניתי מהכול, מבעל הבית, מהכיבוד, הייתי בצורה הטובה ביותר, נהנתי מהמעמד של להיות כבורא. אך לא כבורא שאני משפיע, אלא מכל מה שיש בו. ופתאום אני באותו מצב מתחיל לגלות את ההופכיות. כלומר, מחוסר השתוות הצורה באה הבחנה חדשה, ואז אני קובע שהמצב שלי הוא חושך מוחלט, ואין יותר גרוע מזה. ומכאן והלאה, מה שהוחלט במדרגה העליונה פועל על כל המדרגות התחתונות. ומזה בא החושך ושורש החושך גם בעולם שלנו.

מתוך שיעור על ספרו של בעל הסולם "תלמוד עשר הספירות", 20.06.2011

ידיעות קודמות בנושא:
הדרך מגן עדן וחזרה
בושה המולידה את הנברא
עשה ממני בורא !

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/iyarM

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest