שופטים לעצמנו

שאלה: כיצד אפשר לשפוט מחלוקת בין שני אנשים, כאשר כל אחד מהם חושב שהוא צודק?

תשובתי: במחלוקת כזאת צריך להשלים את המחסור של כל אחד מהם. שניהם צריכים להשלים את ההשכלה שלהם. זה כבר לא אדם בודד שעשה פשע כלפי החברה, גניבה או אונס, אלא שני אנשים שרבו ביניהם. לכן, שניהם צריכים להגיע לבית המשפט ולבדוק מה חסר לכל אחד מהם כדי להגיע להשלמה ביניהם. בית המשפט ממלא את כל אחד מהם עד לרמה שבו הוא יכול להיות החלק המועיל והמתוקן של החברה.

שאלה: האם מסתבר, שתפקיד השופט הוא להעלות את האדם לדרגה יותר גבוהה של השתתפות בחיי החברה? האם, בסופו של דבר, כולם בחברה צריכים לעלות לאותה הדרגה או שכל אחד יישאר בדרגתו?

תשובתי: כולם צריכים להיות תחת השפעתה המתמדת של מערכת החינוך שמחנכת את האדם. הרי האגו של כל אחד כל הזמן גדל וכל הזמן תתעוררנה מחלוקות בין האנשים. ועלינו לדאוג להגברת החינוך האינטגרלי שלנו, כלומר ללמוד להתחבר בינינו יותר נכון על רקע האגו הגדל.

זה צריך להיות במרכז השיח הציבורי ושל כלי התקשורת. אנחנו חייבים ללמוד כל הזמן להיות בשיתוף פעולה בינינו בצורה נכונה, כמו הילדים שלנו שהולכים כל יום לבית הספר. אחרי שאנחנו מסיימים את בית הספר אי אפשר לזרוק מרוב שמחה את כל הספרים ולחשוב שאנחנו חופשיים.

אין חופש מהחברה! אני חלק מהחברה וחייב לדעת כיצד להתכלל בה נכון כל יום וכל רגע, במקום העבודה, על הכביש, בבית עם המשפחה, עם הילדים, עם האישה, החברים, ממש עם כולם. ואני חייב כל הזמן להשתכלל בזה.

באופן כזה לא יהיה צורך בשופטים ובמערכת המשפט, כי בתוך המערכת הקבועה של החינוך האינטגרלי אנחנו נברר בינינו את כל המקרים ונהיה בעצמנו גם שופטים וגם נוציא לפועל את גזר הדין. השופט נעשה המחנך והמדריך. כל המדינה צריכה להיות מחולקת לאזורים לפי מקומות העבודה והמגורים ובעזרת כלי התקשורת כולם צריכים להתכלל בתוך המערכת. אני כאזרח עם אחריות מסוימת כלפי המדינה, צריך להתכלל בתוך מערכת כזאת. נניח, חצי שעה ביום אני חייב ללמוד במקום העבודה, דרך האינטרנט או במועדון השכונתי, ולהיות בהשגחת מדריך וסביבה נכונה.

בהתחלה אני שומע הרצאות על הצורך בחיבור ובהתכללות הדדית ואחר כך אנחנו עושים סדנה, שבה אפשר לברר מה הבנו מתוך החומר ולממש אותו על הקשרים בינינו. כל אחד חייב לעשות זאת בלי יוצא מן הכלל. ואז מערכות החינוך והמשפט תתמזגנה למערכת אחת.

בעבר, כל האנשים היו דתיים והיה מקובל ללכת כל יום לבית הכנסת או לכנסיה, אפילו פעמיים שלוש פעמים ביום. בדיוק כך גם אנחנו צריכים לעסוק בחינוך האינטגרלי. כך היה מחושב מראש והתקיים בעם ישראל לפני אלפיים שנה. אבל אחרי חורבן בית המקדש כל המערכת הזאת התפרקה.

שאלה: מסתבר, שבחברה המתוקנת, כל אזרח, בלי קשר לגילו, החל מילד צעיר ועד האדם הזקן ביותר, צריך לעבוד כל יום על החיבור ועל היחס הנכון שלו כלפי הזולת.

תשובתי: נכון בהחלט. זאת חובה אפילו לאנשים הזקנים ביותר. אם קשה להם לצאת מהבית, צריך לסדר לימודים בבית שלהם. כל עוד האדם חי הוא חייב לשפר בקביעות את יחסו כלפי החברה. כך פועלת החברה המתוקנת.

שאלה: האם בחברה המתוקנת תתקיים מערכת משפט?

תשובתי: כשכולם יתאספו ללמוד על פי החינוך האינטגרלי, כולם ילמדו כיצד להיות שופטים, כיצד להוציא אל הפועל את גזר הדין ולממש את ההחלטה הזאת על עצמם ועל האחרים. כל זה ייוולד בתוך המעגלים שבהם אנחנו מתאספים כדי לברר ולהקשיב לחוקים הנכונים בנוגע לקשר הגלובלי והאינטגרלי בינינו.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 409, 17.06.2014

ידיעות קודמות בנושא:
"שופטים ושוטרים תיתן בכל שעריך"
גזר הדין של השופט הוא מתכון לתיקון
אין עונש, יש תיקון

לינק מקוצר למאמר: https://laitman.co.il/jmwIw

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest