דף הבית / קבלה לעם / שאלות ותשובות / שאלות ותשובות 07.03.2013

שאלות ותשובות 07.03.2013

תשובותיהם של מרצים מ"מכללת קבלה לעם" על שאלותיהם של קוראי הבלוג

שאלה: אני לומד את חכמת הקבלה באופן עצמאי כחודש ימים. אני הבנתי שאנחנו צריכים לתקן את עצמינו, וכאן השאלה שלי. אם אנחנו נתקן את עצמינו, האם אנחנו לא נשנה את המטרה העיקרית שלנו, שהיא להיות הכלי שמקבל את האור? אם נתקן את עצמינו, אנחנו נשפיע במקום לקבל את האור, מכיוון שהבנתי שאנחנו "כלים" של הבורא. אני מתכוון, שאם אנחנו מתוקנים, האם אנחנו לא נשנה את המטרה העיקרית שלנו – להיות הכלי שמקבל את האור? ומה אנחנו נהיה לאחר מכן?

תשובה: הטבע שלנו הוא רצון לקבל תענוג, והוא יישאר כך גם לאחר התיקון. מה שעובר תיקון זה לא החומר שממנו אנחנו עשויים, אלא הכוונה שאיתה אנחנו משתמשים. בכוונה הזאת אנחנו נהיה שווים לו, כפי שהוא רוצה להשפיע לנו תענוג, כך אנחנו מקבלים אותו על מנת לעשות לו נחת רוח.

שאלה: מדוע כוח המשיכה של "קו שמאל" חזק יותר? איך לשכנע את הבורא לחזק את כוח המשיכה של "קו ימין"?

תשובה: על "קו שמאל" אתה יכול לקרוא כאן: "מה זה קו שמאל". ניתן לשכנע את הבורא לחזק את "קו ימין" רק אם פונים אליו לא באופן ישיר, כלומר, דרך האגו, אלא דרך הקבוצה, כאשר אתה מבטל את עצמך לפניה, שם את עצמך תחת השפעתה, ועובר מתפילה עבור עצמך לתפילה עבור רבים.

שאלה: האם הנשמות שתוקנו נשארות עם הבורא ולא חוזרות לעולם שלנו? האם אני הבנתי נכון, שכאשר כולם יתוקנו וידבקו לבורא, העולם שלנו ייעלם?

תשובה: את התשובה לשאלה ניתן למצוא בפוסט "מה יהיה אחרי גמר התיקון הכללי?".

שאלה: בעלי ואני, שנינו לומדים את חכמת הקבלה. האם אנחנו יכולים ליישם את היסודות של החינוך האינטגרלי מתוך השיחות "חיים חדשים" של הרב עם אורן וניצה על המשפחה, תוך כדי בניית מערכת היחסים בינינו? בעלי אומר שזה רק ל- 99%, ולכן הוא לא רוצה לעשות את התרגילים, וחושב שהם חסרי תועלת. אם כן, כיצד עלינו לבנות את מערכת היחסים הזאת כדי במקצת לעלות לרמה של "אדם"?

תשובה: אם החומרים על המשפחה בסדרת השיחות "חיים חדשים" הם עבור 99% מהאנושות, אז אתם יכולים להשתמש בהסברים של הרב על יצירת קשרים רוחניים במשפחה שהוא נתן וממשיך לתת בשיעורי הבוקר לתלמידיו. רבים מהחומרים האלה, וגם השאלות והתשובות בנושא ניתן למצוא בבלוג כאן.

שאלה: כיצד "חטא" עשוי להשפיע על כך שהנורה תידלק או לא?

הנורה נדלקת אם מעבירים אליה זרם חשמלי, מתח, ומדליקים מפסק.

אין לכך שום קשר עם רגשות וסכסוכים פנימיים של האדם. אם האדם אינו יכול להשפיע על ידי הפנימיות שלו על נורה רגילה, כיצד הוא יכול להשפיע על היקום?

תשובה: מטרת השיטה היא לא להדליק את הנורה בלי זרם חשמלי, אלא לכלול גם אותה בסופו של דבר במערכת יחסים אידיאלית בין האנשים כמו בין חלקים של נשמה אחת. כלומר, לכלול את הנורה למצב העולם כאשר אין "חטא", מה שאומר שגם האגו עובד לטוב. מהמצב הזה אנחנו נראה כיצד ה"חטא", כלומר, השימוש האגואיסטי בעולם, הדליק בעבר את כל הנורות ובאופן כללי, גרם לכל השינויים שבעולם, אשר בסופו של יום היו לרעה, כפי שמתברר.

ובינתיים, ה"חטא", כלומר, היחס האגואיסטי שלנו לאחרים ולעולם, גורם לנו בלי להתחשב באף אחד ובשום דבר, לייצר כמה שיותר זרם חשמלי, להעביר אותו לנורה, להדליק אותה וכו', ואנחנו מצייתים וחושבים שזה אנחנו "מדליקים את הנורה".

יתר על כן, דווקא האגו גורם לנו לראות את העולם ואת היקום כמו שאנו רואים אותם עכשיו –

אוסף של אובייקטים חסרי כל מחשבה, קשר, משמעות וחיים. במצב המתוקן, אנחנו נראה את היקום אחר לגמרי, כלומר, נשפיע עליו באמצעות השינויים הפנימיים.

שאלה: שאלה של גבר על נשים. נניח, שאישה שלומדת חכמת הקבלה, יודעת שהגברים צריכים להינשא על מנת להתקדם, ורצוי לאישה שתהיה שותפה לדרך. האם לא יוצא כך שאישה שלא רוצה להתחתן, מונעת מהגבר התקדמות רוחנית? הרי, הרוחניות היא אינטגרלית.

תשובה: אם להתייחס לזה באופן כללי, אכן כך – נשים שלומדות חכמת הקבלה ובמודע מסרבות להקים משפחה, אפילו אם יש הזדמנות לעשות זאת, הן, בלשון המעטה, לא תורמות להתקדמות הרוחנית של החברה שלנו. אבל על סמך העיקרון הכללי הזה אי אפשר להתייחס לכל מקרה ומקרה.

שאלה: חבר שלי ואני כל ערב עושים סדנה בטלפון – בוחרים את הנושא ומבררים אותו במשך 20-30 דקות בכל פעם. זה מעורר ומאוד עוזר בדרך, עוד לא הייתה סדנה אחת שבסופה לא יכולנו להתרומם מעל דרגת ה"חי" שלנו. ממש מפליא איך הדבר הזה עובד. הייתי רוצה לדעת האם כדאי לנו לעשות סדנה כזאת כל יום.

תשובה: אפשר, כמובן. אבל לאורך זמן זה יכול להפוך לסוג של "חיים קלים". האגו, במקרה שלכם "אחד לאחד", יכול ליצור תחושה של התקדמות, צמיחה, ואיך אתם תוכלו לבדוק את עצמכם? באותה הצורה, כמו אדם אחד ש"מתקדם". צריך להצטרף לקבוצה, בקבוצה הכול נבדק.

שאלה: לאנשים קשה לקלוט את מה שמגיע מהיהודים. אולי צריך מקור אחר של השפעה, שאותו אומות העולם יקבלו ללא התנגדות?

תשובה: היהודים הם לא מקור ההשפעה. מקורות ההשפעה על הצד החיובי הם הבורא, הטבע שנמצא בהרמוניה, התכונות האנושיות החיוביות של אחדות, עזרה הדדית והשפעה. מקורות ההשפעה על הצד השלילי הם המשבר שרק הולך ומתגבר, היסודות האמיתיים של החברה כגון האגו, עוינות ותחרותיות – הם הסיבות של המשבר והמקור של כל הצרות.

התיקון לא בא מיהודים, הוא בא מהבורא, מהטבע. ואם לאורך זמן מסוים שיטת התיקון ומרכיביה נשמרו על ידי יהודים – אז מה? כל שיטה חיובית עתיקת יומין הייתה צריכה להישמר במקום כלשהו. לדוגמה, הסודות של ריפוי הגוף, גישה מיוחדת לריפוי במשך אלפי שנים נשמרה על ידי הסינים, וכעת בכל רחבי העולם משתמשים בה. פעם המדע וכל תוצאותיו היו ברשות "יודעי דבר" מעטים, ועכשיו כל הדברים האלה, כולל הטכנולוגיה – הם נחלת הכלל. זה נכון לגבי כל מדע וכל שיטה.

שאלה: לאחרונה יש יותר ויותר דיווחים על הופעתם של "מוארים" ברוסיה ובמדינות אחרות. בדרך כלל, האנשים האלה קשורים להינדואיזם או בודהיזם. מדוע הם מצליחים, ו"המקובלים" עדיין לא?

תשובה: מכיוון שחכמת הקבלה והמקובלים אינם עוסקים בהארה כזאת.

שאלה: מיכאל לייטמן אמר: "הדבר הזה ניתן להבין על ידי הכרה בעובדה שאין לערערה, שבסופו של דבר, החלקיק הבסיסי של הקיום הוא הרגש." האם מזה צריך להבין שהרגש מרגיש את עצמו?

תשובה: קיום זה קביעת העובדה של הקיום, כלומר, ההרגשה. מעבר לכך, אי אפשר לדבר על משהו שהוא קיים. זה מה שאנחנו צריכים לזכור, כדי לא להיכנס למניפולציה חסרת משמעות בצורות מופשטות, לפלפולים על סוג כלשהו של "קיום בתוך עצמי" שאינו מורגש.

האם "הרגש יכול להרגיש את עצמו"?

אם לדבר באופן כללי, רק הרגשה של משהו אחר, משהו שמחוצה לי, יכולה לגרום להרגשה עצמית. אם לדבר באופן פרקטי כפי שזה "בחיים", הרגש יכול להרגיש את עצמו דרך הפונקציה העליונה של מערכת החושים שבה הוא פועל – דרך התודעה. אבל את התכונה של התודעה המערכת רוכשת בשלב די מתקדם של ההתפתחות.

שאלה: אני מאמין בקורבן המכפר של ישו המשיח. לאחרונה, מתוך סקרנות, התחלתי להתעניין בחכמת הקבלה, ולהפתעתי התחלתי לקבל תשובות לשאלות רבות לא ברורות לי, והדבר כלל לא ערער את האמונה שלי, אלא להיפך. יש לי שאלה: כאשר חכמת הקבלה אומרת "הבורא", האם היא מתכוונת לאישיות מסוימת, או למשהו מופשט, לא אישי, או אולי משהו מורכב מאישיויות רבות?

תשובה: הבורא, זה לא "משהו מופשט," הוא כל כך אמיתי, שהרמב"ם אמר שהבורא הוא היחיד שעליו ניתן להגיד שהוא קיים. כל השאר בהשוואה לקיומו הרבה פחות אמיתי. באותה המידה חוק הטבע הוא הרבה יותר מציאותי מאשר החומר אשר כפוף לו: החומר יכול להופיע, להשתנות, להיעלם, אבל כל זה קורה על פי אותו החוק.

זאת טעות לקרוא לבורא "אישיות", משום שאישיות היא אוסף מסוים וסופי של תכונות, ולומר שהבורא מורכב מאישיויות רבות, כלומר, שהוא כולל כל הווריאציות האפשריות של אישיות, פירושו, לייחס לו ריבוי, כלומר להגדיר אותו כמשני. אז השאלה הילדותית "מי יצר את הבורא?" היא הלגיטימית.

באופן כללי, כאשר אנחנו מנסים לתת הגדרה לבורא כמקור של הכול, אנו מגיעים לפרדוקס של הבריאה: הוא המקור לכל דבר שקיים, אבל כל זה אינו קיים בתוכו.

לכן חכמת הקבלה אומרת, שאין ביכולתנו להשיג את הבורא, כי מהותו היא לחלוטין הפוכה משלנו. אנחנו יכולים להשיג אותו במידה שבה הוא מתגלה בעולם שלנו ככוח הכללי המוליד של הטבע – כוח ההשפעה. לכן, אנו אומרים שתכונתו היא אהבה והשפעה. כפי שניתן לראות אפילו בעולם שלנו המבוסס על קבלה – רק השפעה מולידה, רק השפעה מאפשרת את קיומן של כל המערכות (הטבע נקרא "המערכת של המערכות").

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest