דף הבית / קבלה לעם / שאלות ותשובות / שאלות ותשובות – 48

שאלות ותשובות – 48

תשובות של מרצים ממכללת "קבלה לעם" לשאלות של קוראי הבלוג שלי בשפות השונות:

שאלה מהבלוג באנגלית: אתה אומר ש"יראת הבורא" משמע "לקבל בכוונה על מנת להשפיע". האם התשובה מיראה היא היראה? נניח שלמישהו יש בעיות מאד קשות כיוון שהוא חטא לפני הבורא. בהמשך הוא מבין שהבעיות הללו נשלחו אליו כעונש ומפחד להיענש שוב. לדעתך אפשר לראות זאת כ"יראת ה'"? אם "יראת ה'" משמע "לקבל על מנת להשפיע", אז מה זה "אהבת הבורא" ו"תשובה מאהבה"?

תשובה: בחכמת הקבלה למושגים "חטא", "עונש" ו"יראה" ישנה משמעות שונה לגמרי. יראת ה' זהו לא פחד מקבלת עונש ממישהו שנמצא מחוץ לך, אלא זהו פחד מלפספס ולא לעשות משהו בשבילו. מה האדם יכול לעשות בשביל הבורא? מה בעצם הוא צריך? – המקובלים מספרים שהמציאות נבראה על ידי רצון הבורא להיטיב לנבראיו. כלומר הבורא צריך כלי שהוא יכול למלא אותו באורו, בעצמו. לעלות לרמת "יראה מה'", זה אומר לרכוש את תכונת הבורא, תכונת ההשפעה, האהבה. כשהמחשבה על כך שאתה עלול לפספס פרט קטן, לא לעשות למען זה שאתה אוהב, מביאה סבל רב. כיוון שבאהבה אתה חי כבר לא את עצמך, אלא אותו, את הרצונות שלו. במצב כזה האדם מרגיש שהוא "חטא" לפני הבורא. כי כלי לאור הבורא יכול להיות רק הנברא עם תכונת האהבה וההשפעה שלו. אם חלק כלשהו של הכלי נשאר לא "למען הבורא" אלא ל"מען עצמי", אזי האור אינו יכול להיכנס לאותו חלק, כלומר רצונו של מי שאתה אוהב למלא אותך לא ימולא. כלומר הסטייה הקלה ביותר מהמצב של השפעה מלאה, מורגשת כחטא. ספק בכך שעשית את הכול, מורגש כיראה. היראה גם בעולמנו היא סימן מדויק מאד לסכנת חיים. כפי שאנחנו רואים גם בדרגות גבוהות מאד אפשר לתאר יראה כסימן מדויק להשתוקקות להתאחד עם הבורא, כיוון שחיבור עימו הוא החיים. ולאחר הרגשת החטא מגיע העונש, ייסורי הפרדה מזה שלמענו אתה חי, כי אתה בעצמך, על ידי שינוי התכונות, יצרת זאת. כלומר, אלה הם לא "עונשים" מצד הבורא, כיוון שאם הוא היה מניח שאנשים יחטאו ואחר כך היה מעניש אותם וכן הלאה, זה היה אומר שהוא משתנה. לומר ששלמות משתנה זה כמו לומר שהיא אינה קיימת, אז אין על מה לדבר. האדם חווה רגשות אלו בהתקדמותו, כפי שנאמר: אין עונש, אלא הכול תיקונים בלבד.

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest