דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / שׂכל זה הערכת הרגש

שׂכל זה הערכת הרגש

שאלה: בעל הסולם כתב: "ומתוך שהחשוב שבהרגשות הוא – הרגש השׂכלי, המוקנה רק לאדם". הוא מתכוון שהשׂכל זה סוג מסוים של הרגשה?

תשובתי: לא. אנחנו מתפתחים בתחושות, כלומר ברגשות. הרגשות משתנים ואנחנו חוקרים אותם, מה אנחנו מרגישים. אנחנו מורכבים מלב (ליבא) ושׂכל (מוחא). מטרת התפתחות השׂכל היא לעזור לנו להבין את מה שאנחנו מרגישים.

החיבור בין השׂכל לרגשות נקרא התפשטות אור החכמה באור החסדים. השלמות הזאת, אור ע"ב-ס"ג, כשאור שׂכל/חכמה/ע"ב מתפשט במלואו באור חסדים/השפעה/ס"ג, אז הנשמה מגיעה לאור הכתר! זו המחשבה שמתפשטת בתוך הרצונות ומבינה את הרצונות, והרצונות מבינים את המחשבה, והם "שזורים" ומשלימים זה את זה. אז בעזרת השׂכל מתגלים ומתפתחים (מתחזקים) הרגשות, ובעזרת הרגשות מגיעה התפתחות יותר ויותר גדולה של השׂכל.

אם אני מתפעל יותר חזק, אז השׂכל שלי מתפתח, לומד את סיבת ההתפעלויות. אנחנו כל הזמן נמצאים בהתפתחות הרצונות והמחשבות, ההשפעה והקבלה שלנו, גדלים אור חסדים ואור חכמה. הרי בשעה שהם מתלבשים זה בזה, דווקא זה נותן לנו שלמות. אלוקות (בורא) מסמל התלבשות האורות זה בזה. דרגת האמונה היא כשמשׂיגים את אור החסדים, והאמונה השלמה או האהבה, זה נקרא כשאור החכמה מתלבש באור החסדים.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "תורת הקבלה ומהותה", 13.10.2010

ראה מאמרים קודמים בנושא:
מה זאת מחשבה?
העולם הרוחני הוא למעלה מהדעת
מאיפה נוצר בנו שכל

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest