דף הבית / אקטואליה / ישראל היום / ריבלין נגד החוק של השעיית חברי כנסת 

ריבלין נגד החוק של השעיית חברי כנסת 

שאלה: נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הביע ביקורת חריפה נגד "חוק ההשעיה" שאותו מקדם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, המבקש להדיח ח"כ מכהן ברוב של 90 חברי כנסת.

"נשיא המדינה ויו"ר הכנסת נבחרים על ידי הכנסת, ולכן בידי הכנסת גם הסמכות להדיחם. אלא שבניגוד לנשיא, החוק להדחת חברי כנסת חוטא למהות הכנסת שהיא נציגת הריבון ולא הריבון עצמו, חוטא לציבור הבוחרים", אמר הנשיא.

האם אתה חושב, שחוק כזה נחוץ או לא?

תשובתי: בעיקרון דרושה איזו שהיא חסימה. אם התאספו בכנסת מספר חברים שמייצגים אינטרסים של חוג אנשים מצומצם, ופעולותיהם אינן תואמות לסדר הכללי של המדינה לפי סעיפים מסוימים, אז במקרה כזה אפשר להוציאם מה"קן" הפרלמנטרי, ולמנוע מהם את חופש הביטוי ואת האפשרות לקבל ההחלטות.

העניין הוא שמלכתחילה בכנסת לא יכולים לשבת אויבי מדינה. צריך להגדיר בצורה ברורה מה זה אומר אויב מדינה. מי שמביע התנגדות לקיומה של המדינה הוא אויב מדינה, לכן צריך להגדיר גם מה זה אומר להביע התנגדות. בנסיון להגיע להגדרות האלה יכולות להיות הרבה מאוד בעיות, אבל צריך במקביל ובהדרגה לפתור אותן.

שאלה: כלומר, אפשר למצוא תשובות לשאלות ולא להתפלסף בלי סוף?

תשובתי: בוודאי, שאלות מסוג זה מועלות במדינות שונות בעולם ונפתרות, לכן אני חושב שהן צריכות להיפתר גם אצלנו.

שאלה: ואיך זה נעשה בעבר בימי סנהדרין?

תשובתי: עד לחורבן בית המקדש השני, למעשה כולם הבינו שהמדינה קיימת כדי להשיג קשר עם הבורא ולהפיץ את הקשר הזה בצורה כמה שיותר רחבה לעם. רק כמה עשרות שנים אחרונות לפני חורבן בית המקדש החלו להופיע סימנים של דחייה מוחלטת מרוחניות, ואז החלה הירידה. רבי עקיבא החל לקרוא לעם, וניסה למשוך את כולם אחריו כדי לא לרדת מהרוחניות, אבל זו כבר הייתה גסיסה שלפני מות המדינה. העם לא רצה לשמוע שום פניות לאהבת הזולת ולימודי תורה כלשהם. כולם החלו לעסוק בכל סוגי הסחר והתחקו בקלות אחר מנהגים זרים, וכך התדרדרו לתהום.

הערה: זה דומה למצב שלנו של היום.

תשובתי: העניין הוא שאז היינו במגמה של התפתחות "מלמעלה למטה", ואילו היום אנחנו בלידה מחדש והמגמה היא "מלמטה למעלה". לכן ישנן תקוות גדולות שהעבודה שלנו להחזרת חכמת הקבלה להמונים תנחל הצלחה. בוודאי, על ידי עזרה מלמעלה, מפני שאנחנו עושים הכל בתיאום עם הזרם והמבנה הכללי של הטבע, ועם השפעת הבורא, הכוח הכללי של האור, על הנשמות שלנו, על העולם שלנו.

אני חושב, שכבר בעתיד הקרוב אנחנו נקבל אתגרים גדולים, אבל מתוכם גם הצלחות יותר גדולות. נזכה לפקיחת עיניים בעם ובעולם, ולהתקדמות ממשית לגילוי המלא של העולם העליון ובתוכו הבורא.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם מיכאל לייטמן", 16.2.2016

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest