דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / רוצה להיות אדם? תוסיף משהו מעצמך

רוצה להיות אדם? תוסיף משהו מעצמך

laitman_2010-12-25_9595-70.jpg

בעל הסולם, "פתיחה לחכמת הקבלה", אות ה': "כי אחר התפשטות האור והסתלקותו משם, נקבע הכלי, כנ"ל, וכשיחזור אח"כ ויקבל בחזרה את האור, נמצא הכלי מוקדם להאור. וע"כ נבחנת בחינה ד' הזאת לגמר כלי. והיא נק' מלכות."

התפשטות האור בנברא צריכה להתממש בדרך של ד' בחינות, עד שהנברא ירגיש את עצמו כמקבל וכרוצה באופן קבוע יותר ממה שהוא מקבל. כל עוד הרצון הסתפק במה שהגיע אליו, הוא עדיין לא היה נברא שמנהל את עצמו, מפני שלא היה לו משהו משלו. "שלו", זה תוספת עצמית לֵמה שמגיע מהנותן.

מהנותן מגיע כלי, כלומר רצון ואור. אם כל זה יורד ללא כל התערבות מצד הנברא, אם הוא לא משתוקק למשוך רצון עוד יותר גדול ויותר אור, זה אומר, שאין נברא, אלא יש משהו לא עצמאי. זו הסיבה מדוע שלוש הבחינות הראשונות של הרצון, כלומר הטבע הדומם, הצומח והחי, שנובעים מבחינת שורש, עדיין לא נחשבים כקיימים באופן ריאלי. הם מנוהלים מלמעלה, ללא כל תוספת מצידם.

אותו הדבר נוגע גם לבני אדם, שנמצאים בבחינות אלה של ההתפתחות: הם חיים וניזונים ממה שמקבלים בעולם הזה מהתכונות המולדות, מהסביבה, מכלי התקשורת, ממערכת החינוך וכולי. בינתיים הם לא מוסיפים לזה את הרצון העצמי שלהם, את ההשתוקקות אל השורש, אלא בינתיים מצייתים לפקודותיו, המדרגה המקסימאלית שלהם נשארת "בהמית".

ורק אם אדם משׂיג מדרגת מדבר שמשתוקקת להוסיף משהו ולחזור אל השורש, אז הוא דורש מהשורש תוספת רצון ומילוי, דורש התפתחות והופך להיות אדם שרוצה להידמות לשורש, לבורא. את הבורא צריך לגלות כל פעם, עוד ועוד, כמו שנאמר: "דע את ה' אלוקיך ועבדהו". בזה האדם נבדל מהבהמה. ואז הדרישה שלו, המכוונת למעלה כלפי השורש, היא אמיתית.

תחילת האדם, זו הנקודה שבלב, וגם היא מגיעה מלמעלה. אך את כל השאר, חוץ מהנקודה הזאת, שבה הוא מרגיש את עצמו "יש מאין", האדם חייב לפתח בעצמו. התוספת הזאת, שבאמצעותה הוא רוצה להידמות לבורא, היא זו שנקראת "מדבר". והיא זו שמפתחת את הנברא, ושאר הדרגות נכללות בה.

מדובר, בראש ובראשונה על העולם הפנימי שלנו, שבו הטבע הדומם, הצומח והחי, עולה ויורד יחד עם מדרגת האדם. לא צריך לדמיין לעצמנו את כדור הארץ עם הצמחייה והחיות שבשׂדות וביערות. הכל מתרחש בפנים. אם כל שאר הרצונות תומכים בי בגדילת האדם שבי, אז במידה הזאת הם עולים יחד איתו.

מתוך שיעור על מאמרו של בעל הסולם "פתיחה לחכמת הקבלה", 26.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
נוטלים יוזמה מהאור
על הגבול של אור וכלי
התוספת שלי

One comment

  1. כנרת טריפון

    רב יקר שלנו
    ראיתי את התכנית בה ארקאדי מדבר איתך על התמכרויות ושמעתי אותך אומר שעד היום אתה צריך להתגבר על רצון או געגוע לסיגריה.
    אני מומחית לגמילה מניקוטין ואשמח לעזור לך להשתחרר מאותו געגוע בקלות. גמלתי כבר מאות אנשים בצורה כזו שהם משוחררים לחלוטין מסיגריה, לא רוצים ולא מתגעגעים לסיגריה. מלכודת הניקוטין היא מלכודת ערמומית ומתוחכמת בנויה מ1% התמכרות לסם ו99% שטיפת מוח שיקרית. המעשן כל כך סובל כל עוד הוא מעשן שהוא משייך הנאה להקלה שסיגריה נותנת לו. הקלה חלקית שנועדה להשאיר אותו בכמיהה להקלה נוספת. אני יודעת שאם אתה תשתחרר מתחושת הגעגוע כביכול שיש לך עד היום לניקוטין (האשליה שסיגריה נותנת באמת הנאה)עשרות אלפים מעשנים אומללים יוכלו להשתחרר ממלכודת המוות האומללה הזו לנצח. אני הייתי מעשנת תשוקתית מאד וכבדה במשך 20 שנה והיום לא היית יכול לשכנע אותי לגעת בשחטה של סיגריה (אולי רק אם הייתי יודעת שזה יעביר אותי את המחסום :-)) מסיבה אגואיסטית פשוטה שכך הרבה יותר מהנה בחיים. בחיי.
    לשרותך בכל דרך שתהיה נוחה לך.
    כנרת

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest