דף הבית / אהבה / "צריכה היראה להתדבק באהבה"

"צריכה היראה להתדבק באהבה"

המצווה הגדולה והחשובה ביותר שבונה את האדם היא האהבה, כפי שנאמר בתורה: "ואהבת לרעך כמוך", "מאהבת הבריות לאהבת ה'". אבל זאת מצווה שנייה, ולא מפני שהיא פחות חשובה, אלא לפי הסדר היא באה אחרי מצוות היראה. הרי אנחנו בונים אהבה על פני האגו שלנו, מעל הטבע שלנו. לכן, קודם כל, עלינו לבנות בתוכנו יראה כלפי תכונת האהבה וההשפעה. ורק אחר כך נוכל לבנות בתוכנו את תכונת האהבה.

מתוך ההקדמה לספר הזוהר, אות ר"ב: "ולקח אותו רבי שמעון ונישק אותו. כלומר, יצר עמו קשר רוחני שנקרא "נשיקה", אחת מתוך שלושת דרגות הקשר: "חיבוק", "נישוק" ו"זיווג". בא רבי פנחס ובירך ונישק אותו. "ברכה", היא דרגת חיבור נוספת. ואמר ודאי הקב"ה שלחני כאן. זהו אור הדק שאמרו לי שנכלל בביתי ואח"כ יאיר כל העולם. אמר רבי אלעזר ודאי היראה אינה צריכה להשכח בכל המצוות. כש"כ במצוות האהבה צריכה היראה להתדבק בה. ואיך היא מתדבקת? כי האהבה היא טוב מצד אחד, בשעה שנותן לו עושר וטוב, אריכות ימים, בנים ומזון. ואז צריכים לעורר היראה ולירוא שלא יגרום החטא ויתהפך עליו הגלגל. ועל זה כתוב אשרי אדם מפחד תמיד, כי היראה כלולה באהבה."

לא יכולה להיות אהבה בלי יראה. היראה נחוצה, כי דווקא על סמך היראה, בדיוק באותה המידה יכולה להתקיים האהבה. היראה היא היסוד לאהבה.

השאלה היא האם אני צריך לסיים את מדרגת היראה במלואה כדי לעבור לאהבה? או שאני יכול לרכוש מעט יראה ולבנות מעליה אהבה שתדרוש שאני אפתח יראה חדשה מעליה? האם מצבי יראה ואהבה מתחלפים זה אחר זה בדרגות שורש, א', ב', ג, ד', יראה ואהבה לסירוגין? או שקודם מורגשת רק היראה ורק אחר כך מתחילה האהבה?

לפעמים קורה כך ולפעמים אחרת. אנחנו מגיעים לדרגת "בינה" ואחר כך לדרגת "חכמה" ויחד עם זאת אנחנו בונים את היחס שלנו לדרגת "כתר". אחרי שבונים את דרגת "בינה", בונים את דרגת "אהבה", "חכמה". דורשים מאיתנו גם להגדיל "חסדים", לעבור מאמונה פשוטה לאמונה שלמה. "אמונה שלמה", כלומר, בתוך "אור החסדים" מתלבש "אור החכמה". לכן, קיום בדרגת החסדים יכול להיות דומה לחיי "אדם שחי ביער" שאין לו אפילו חולצה, אבל הוא שמח בחלקו, בכך שיש לו "חסדים", "חסדים שלמים". אבל אין לו אהבה, קשר עם העליון. הוא רק מתעלה מעל הרצון שלו, אבל עדיין לא יכול להגיע לקשר עם האלוקות.

ואחר כך הוא בונה קשר עם הבורא, מאמצע דרגת "בינה" ומעלה. אבל לשם כך הוא חייב לפתח בתוכו "אור חסדים" שבתוכו יכול להתלבש "אור חכמה".

מתוך שיעור על פי ספר הזוהר, 11.02.2014

ידיעות קודמות בנושא:
אנטומיה של פחד ואהבה
האהבה צומחת מהיראה
אדם המאמץ את הבורא

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest