דף הבית / המשבר ופתרונו / צמיחה כלכלית אינה סימן לרווחה

צמיחה כלכלית אינה סימן לרווחה

מאמר דעה של יו"ר, השותף של "מועדון רומא", א. חוסלה:

הכלכלנים מעריכים את התוצר המקומי הגולמי כמאפיין את רמת החיים, כיוון שהם קיבלו את השכלתם על פי המסורת הכלכלית הקלסית. אושר, אהבה, יחסים בין בני אדם – אינם נמדדים באופן כלכלי. אנחנו צריכים למצוא מאפיינים אחרים לרווחה.

קיים הרעיון שצמיחה כלכלית מתמדת היא סימן לרווחה. אולם, תיתכן חברה שבה רמת הכלכלה היום היא בדיוק כמו אתמול, ולמרות זאת, כולם מרגישים טוב. האדם מוכרח להרגיש צמיחה – אבל הוא יכול להיות לאו דווקא בתהליך של צמיחה כלכלית, אלא של צמיחה רוחנית – הרגשת התקרבות אל האין סופי והמושלם.

הגלובליזציה האמיתית היא גלובליזציה רעיונית. אין צורך לשלם תמורתה בזיהום הסביבה או באובדן פיננסי. הגלובליזציה האמיתית היא כזו שמאחדת בין בני האדם, שבה איכות החיים נמדדת לא על ידי מילוי הכיס, אלא מילוי הנשמה.

למרות כל ההבדלים, לאנושות ישנם עקרונות בסיסיים – דאגה והקטנת הסיכון ביחס לעתיד. אנחנו צריכים לעשות צעד אחד למעלה מעל לכל הדתות והשקפות העולם לרמה על-חושית – לרמת הקשר בינינו. כלי התקשורת, האינטרנט, הרשתות החברתיות מאפשרים לבני האדם לתקשר אחד עם השני. העולם הוא מקום נפלא, ואנחנו, הגננים שלו, צריכים לשמר אותו ולהעביר אותו במצב בריא לילדים שלנו.

ידיעות קודמות בנושא:
התוצר המקומי הגולמי לנפש אינו משקף את רמת החיים
תפסיקו להתפלל על התוצר הלאומי הגולמי
מודלים כלכליים ומליצי היושר של החמדנות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest