דף הבית / המשבר ופתרונו / פרפר על הר סיני

פרפר על הר סיני

שאלה: פירוק החברה שמתרחש עכשיו בישראל, ובכלל בכל העולם, מזכיר את תהליך לידתו של פרפר. בהתחלה, ישנו זחל, שבמשך זמן מסוים חי, אוכל את הירק ושמח.

אך בשלב מסוים הזחל הזה מגיע לגבול ולא יכול יותר למלא את עצמו. אז הוא הופך לגולם ונכנס למצב חושך, סוגר את עצמו בגולם שבתוכו הגוף שלו מתחיל להתפרק.

הזחל הזה מפסיק להיות מה שהוא היה מקודם. המדענים גילו, שבתוך הזחל כבר טמונים התאים הגנטיים שמהם אחר כך יתחיל להתפתח יצור אחר לחלוטין. לאחר תקופה של תוהו ובוהו ופירוק, פתאום מהגולם מרפרף פרפר מדהים שהוא יצור בעל כנפיים הרבה יותר מפותח.

האם יתכן שגם אנחנו עכשיו נמצאים בתקופת "גולם" כזאת ולכן רואים איך הכול מסביבנו יוצא מאיזון ומתפרק?

תשובה: זה באמת כך, אבל על מנת להפוך לפרפר נפלא, אנחנו חייבים להשתנות. ואפשר להגיע לשינויים האלה או בדרך נעימה, קלה וקצרה באמצעות החיבור בינינו, או דרך מלחמות, בעיות נוראיות שיאלצו אותנו להתחבר. כלומר, יש באפשרותנו לעבור את התהליך הזה באופן פסיבי או באופן אקטיבי.

שאלה: יוצא, שבסופו של דבר אנחנו בכל זאת נתחבר, עם מלחמה או בלי המלחמה?

תשובה: כן, אבל ההבדל הוא עצום. הרי זאת תהיה לא סתם מלחמה, אלא מלחמה גרעינית.

שאלה: ואם לא נתחבר?

תשובה: זה לא יכול להיות. זה כבר רשום בגֵנים שלנו, כמו אצל אותו הזחל שאמור בסופו של דבר להפוך לפרפר נפלא. כך גם רשום אצלנו שאנחנו חייבים להביא את כל העולם לתיקון שכבר טמון בתוך הגֵנים של החברה האנושית, בתוך התוכנית הפנימית שלנו. ועלינו רק לבצע אותה.

לכן לפנינו שתי דרכים – דרך טובה ודרך רעה. הדרך הרעה היא דרך מלחמות וייסורים, הדרך הטובה היא להגיע לבד למימוש חכמת הקבלה ובעזרתה להשיג את כוח החיבור, למשוך לעצמנו את הכוח הזה, את האור העליון המחזיר למוטב. כמו שכתוב: "בראתי יצר רע, בראתי לו תורה תבלין, כי המאור שבה מחזירו למוטב".

שאלה: אתה מדבר על התורה, אז מדובר כאן על דת?

תשובה: לא. תורה זה אור, הכוח שאנחנו מגלים בתוך העיגול, שמלְחים ומחבר אותנו יחד. הכוח שמחזיר למוטב, למקור, נקרא "תורה". זהו מושג לגמרי לא דתי, זה לא הספר או הקלף עם המילים הכתובות עליו, אלא כוח פנימי.

היצר האגואיסטי לא נותן לנו להתחבר, ואילו התורה היא אור עליון, האמצעי לתקן את היצר הרע שבא רק למי שמרגיש שהוא חייב להתחבר עם האחרים ולא יכול. נניח, שכל העם שלנו יושב במעגל אחד גדול, שמונה מיליון איש, וכולם חושבים על זה שלא יכולים להגיע לאיחוד. זאת עובדה, שאם אין לחץ חיצוני אז בחברה שורים הפרדה ונתק.

עומדת לפנינו משימה: להגיע ממצב א' למצב ב'. מצב א' זהו המצב הנוכחי שלנו, חוסר ביטחון, חוסר עתיד כתוצאה מחוסר קשר בינינו עקב הטבע האגואיסטי שלנו. ולשם כך ישנן שתי דרכים.

הדרך הנכונה היא הדרך שהמקובלים מציעים לנו. הם אומרים, שאם אנחנו רוצים להתקדם, אז חייבים להתחיל להתחבר בינינו. אם נתיישב למעגלים ונתחיל לדון על איך להיות כ"איש אחד בלב אחד", אז נגלה עד כמה אנחנו מתנגדים לזה. ההתנגדות הזאת כלפי החיבור נקראת "יצר רע".

היצר הרע מתגלה לאדם לא בחייו הרגילים הגשמיים, כאשר הוא מזלזל בכולם, אלא רק כאשר הוא משתוקק להתקשר עם האחרים. רק אז הוא רואה שהוא לא רוצה את הקשר הזה ומרגיש מניעה מזה. אמנם, הוא מבין שהוא מוכרח להגיע לאיחוד למרות הדחייה הטבעית שלו.

הרגשנו את זה בזמן המבצע הצבאי האחרון "צוק איתן", היות והיינו מסוגלים להתאחד רק תחת לחץ חיצוני. וברגע שהלחץ נעלם, אנחנו מיד חוזרים למצבנו המקורי ומתחילים לריב ולהתקוטט. אז מה נעשה, הרי אנחנו צריכים חיבור!

דווקא חסרה בינתיים ההכרה הזאת בכך שזקוקים לחיבור. צריכים הסברה רחבה, שכל העתיד הטוב שלנו תלוי באיחוד העם. אחרת מצפה לנו אסון.

אם אנחנו מגלים שאנחנו לא מסוגלים להתחבר אף על פי שרוצים את זה, אז אנחנו זקוקים לתורה כאמצעי להשגת האיחוד. זה אומר שאנחנו עומדים סביב "הר סיני" שהוא הר של שנאה. אנחנו רוצים להגיע לאיחוד אך איננו יכולים לעשות זאת, כי הר גבוה של שנאה הדדית מפריד בינינו.

ואז אנחנו ראויים לקבלת התורה, שהיא גילוי כוח החיבור שיגיע ויחבר בינינו. משמעות הדבר, שאור התורה מחזיר למוטב. זהו כוח האיחוד, כוח האור והאהבה. כאשר הוא מתגלה אנחנו פתאום מתחילים להרגיש קירבה, תלות, קשר משותף בינינו.

שאלה: איפה נמצא הכוח הזה?

תשובה: הכוח הזה מוסתר בטבע. גם עכשיו הוא נמצא בינינו, אבל אנחנו מגלים אותו רק במידה שאנחנו משתוקקים להתחבר בינינו. בכך נכללת כל התורה. באופן כזה, כל פעם כאשר המקובלים התחברו לקבוצה, הם גילו את הבורא, את הכוח העליון של החיבור.

שאלה: האם המעגל הזה מתאים גם לאנשים חילוניים?

תשובה: המעגל מתאים לכולם, לא רק לחילונים, אלא גם לנשים ולכל אומות העולם. הרי עם ישראל חייב להיות אור לכל העמים וללמד את כולם את חכמת החיבור, לגלות לכולם את הבורא שהוא הטבע העליון. בזמן המלחמה האחרונה דווקא מהנשים, מהאמהות, שמענו קול מאוד חזק שקרא לעם להתחבר.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 430, 02.09.2014

ידיעות קודמות בנושא:
תיזכר בדרך אל בית המקדש
מעגל, זו צורת קיום של החברה המתוקנת
האהבה תמיד חזקה יותר מהשנאה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest