דף הבית / המשבר ופתרונו / פוקויאמה: בקצה ההיסטוריה

פוקויאמה: בקצה ההיסטוריה

דעה: (פ. פוקויאמה, Fukuyama, כלכלן פוליטי אמריקאי): ההפרזות של הקפיטליזם והגלובליזציה מאיימות על הדמוקרטיה מהסוג המערבי. אך עדיין לקפיטליזם אין שום אלטרנטיבות. בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית ירדה מהפרק שורה של מקצועות של מעמד הביניים. מדינות המערב וארה"ב החלו לנהל תעמולה של חברת השירותים.

זה מהווה מקור לבעיות עוד יותר קשות. האזרחים שלנו היו מועסקים בתחומים אשר נמכרו לסין. הדמוקרטיה, ללא מעמד ביניים חזק, נוטה לסכסוכים. החלום האמריקאי, על כך שאפשר להתחיל משטיפת כלים ולהפוך למיליונר, יותר ויותר נשאר בגדר חלום בלבד.

הנשיא אובמה אינו מצליח למשוך לצידו את אזרחיו המאוכזבים. הוא לא מסוגל להציע מודל חדש של מנגנון כלכלי. הוא תמיד מדבר על חזרה למדינה הקלסית של רווחה כללית, כאילו שאנחנו עדיין חיים בשנות השבעים של המאה הקודמת, הוא קורא להגברה בתפקידם של הממשלה והאיגודים המקצועיים ומשמיץ את הגלובליזציה.

המערב לא היה אמור להתיר את הפיכתה של סין ל"מפעל העולמי". אך המודל הסיני אינו יכול להיות דוגמה לשאר העולם. למערכת המערבית שלנו ישנם חסרונות וודאיים, אולם המערכת הסינית גם היא לא עובדת. היא לא הוגנת וחסרת מוסר בצורה קיצונית. מייד לאחר שיתחיל הקיפאון בכלכלה, חוסר שביעות הרצון שנצבר, יתפרץ. כך שהדמוקרטיה המערבית עדיין נשארת כמודל היחיד להצלחה הגלובלית, למרות כל חסרונותיה.

התייחסותי: זהו קץ ההיסטוריה, סוף ההיסטוריה הקודמת ותחילתה של ההיסטוריה החדשה. רמת ההתפתחות הבאה של האדם היא בהחלפתו במכונה, בעקירה של עודף הייצור, בשחרור האדם מהעבודה המיותרת, בשחרור של כמה שיותר שעות העבודה מהייצור של מוצרים ושירותים מיותרים המזיקים לאקולוגיה.

צריכים להסתכל על שחרורו של האדם מהעבודה כעל הדרישה ההכרחית של הטבע. חייבים להכיר במעבר שלנו לרמת ההתפתחות ההבאה, שהיא אחדות, השלמה הדדית, עד עצם יצירת חברה שלמה ואחידה שבה נרגיש את אחדות הטבע, את המימד העליון הגבוה ביותר.

ידיעות קודמות בנושא:
סין כבר אינה רכבת מהירה
מותו של מעמד הביניים
שינוי החברה יוליד יחסים כלכליים חדשים

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest