דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עשר המכות – לא מה שחשבתם

עשר המכות – לא מה שחשבתם

שאלה: מה מרגיש אדם שמקבל עשר מכות, יוצא למדבר ונכנס לארץ ישראל? נראה לי שאת המכות כל אחד יכול לדמיין…

תשובתי: לא, אלו מכות שונות לחלוטין! אלו לא המכות שאנחנו רגילים אליהן. המכה אינה מתבטאת בסתם תחושה לא טובה. המכה מתבטאת בכך שאני מתחיל להבין שהאגו שלי, הטבע שלי הוא רע. ההשגה הזאת נקראת מכה; אחרת זה לא שייך לעשר המכות. אם סתם רע לי, זאת לא מכה. מכה היא כשרע לי לא מפני שאני מרגיש רע, אלא מפני שאני מרגיש את הרע של הרצון לקבל שלי, האגו שלי. המכה מראה לי את סיבת הרע, אך היא עצמה אינה רעה.

למען האמת, במכות הללו אין הרבה ייסורים. אנשים בעולם שלנו סובלים הרבה יותר. הדבר החשוב הוא שהאדם מרגיש קשר ישיר בין הייסורים והתכונות האגואיסטיות שלו: "אתה סובל מפני שאתה כזה. אם תתפטר מהתכונות הללו, תתעלה מעליהן, תפסיק לסבול!" ואז האדם רוצה להתפטר מהסבל לא מפני שהוא אינו רוצה להרגיש אותו, אלא בגלל תחושת השפלות שלו, הרע שלו, שמתבטא בעיקר בקשר עם הסביבה.

יש כאן כמה מושגים: הבורא, הנברא, פרעה, הרגשת הרע וסיבת הרגשת הרע לעומת הטוב. האדם אינו רוצה סתם לברוח מהמכה; זאת לא הבעיה! העניין הוא שבאמצעות המכה הוא משיג את הסיבות הנכונות ורוצה לא סתם לחמוק מהמכה, אלא להתעלות מעליה לתכונת ההשפעה. הוא רוצה להגיע לקשר עם הבורא, לברוח מפרעה ולא מהתחושה הרעה. ואז הוא כבר עובר מהרגשת "מר/מתוק" לבדיקה של "אמת ושקר", הוא רוצה לדבוק באמת! לכן עשר המכות מוציאות אותו ממצרים.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "פרשת השבוע", 06.01.2011

ידיעות קודמות בנושא:
להפוך נחש למטֶה…
המכה הראשונה של פרעה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest