דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ז', "מהו, ההרגל נעשה טבע שני, בעבודה"

עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ז', "מהו, ההרגל נעשה טבע שני, בעבודה"

כשאנחנו מחנכים את הילדים, אנחנו כל הזמן משתדלים להרגיל אותם לפעולות שונות: "אתה חייב להתרחץ, לצחצח שיניים, לנקות את השולחן, אתה חייב, חייב, חייב…". וכל הזמן אנחנו עומדים על זה, יום אחרי יום, עד שהאדם כבר לא יכול בלי זה, הוא מרגיש לא נוח בלי זה. וההרגל הזה פוטר אותו לאחר מכן מיגיעה.

כמה פעמים אמא הייתה אומרת לי לצחצח שיניים ורציתי להתחמק מזה, והיא לא נתנה לי? בסופו של דבר אני חייב לצחצח שיניים אפילו בלי אמא, מפני שהתרגלתי.

משמע שאנחנו יכולים להחדיר לתוכנו הרגלים, עד כדי כך שנרגיש כאילו נולדנו איתם, ולאחר מכן לא יידרש מצידנו כל מאמץ כדי לבצע אותם. להיפך, יהיה לנו קשה לא לבצע אותם, מפני שהביצוע שלהם ייכנס לתוך הטבע שלנו. וכל זה כתוצאה מביצוע פעולות חוזרות ונשנות, שיהפכו עבורנו להרגלים.

מדוע ההרגל נעשה טבע שני? – בזכות זה שאנחנו כל הזמן נותנים יגיעה וחוזרים על אותה הפעולה הרבה פעמים, אנחנו מקבלים בכל פעם את הכוח המתקן, עד שהוא מוטבע בתוכנו, ואז ההרגל הופך לטבע שני.

ולכן האדם יכול להתרגל לכל דבר. הוא גם יכול להגיע להרגשות שהוא בכלל לא הרגיש קודם לכן. כך הוא יתרגל גם לאור העליון, שקודם הוא לא היה מרגיש אותו.

גם עכשיו אנחנו נמצאים בים של אור, אך מי מרגיש אותו?… מה חסר לנו? – ההרגל אליו. אנחנו צריכים כל הזמן להשתדל להשיג את הרגישות אליו: "איפה הוא נמצא? איך הוא פועל? איך הוא מרגיש? אתם מרגישים שהוא כבר נמצא כאן? הוא מתקרב יותר ויותר, אני כבר כמעט מרגיש אותו, הוא נמצא כאן, איפה? מה אני צריך לעשות בפנים כדי להתחיל להרגיש אותו? מה לשנות, במה להיות יותר רגיש?".

אם האדם משתדל כך לגלות את האור, הוא מתחיל לשאול את עצמו: "על ידי מה אני אוכל להרגיש אותו? – חסרה לי תכונת ההשפעה, קצת יותר רגישות כלפי מה שנמצא מחוץ לי, ואז אני ארגיש את הוויברציות האלה, עד שהאור יתגלה. ויתגלה לא באופן זמני, אלא באופן קבוע".

הכול נעשה על ידי ההרגל, ולכן כל העבודה שלנו היא רכישת ההרגל. והמקובלים נותנים לנו את כל ההמלצות כדי שנִתרגל לפעולות כלפי החברים, כלפי ההפצה, כלפי הלימוד. למה? – תנסה לצאת מה"בהמה" שלך, תתחיל להתרגל לכך שאתה נמצא מחוץ לעצמך. ברגע שבאמת תהיה לך נטייה כזאת , אתה תרגיש את האור. בפנים, בתוכך, אף פעם לא תגלה אותו, רק בחוץ.

מתוך שיעור מס' 6 בכנס הקבלה בטורונטו, 18.09.2011

ידיעות קודמות בנושא:
עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ו' "מהו סמכין בתורה, בעבודה"
עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ה', "לשמה זהו אתערותא דלעילא, ולמה צריכים אתערותא דלתתא"
עקרונות יסוד מתוך הספר "שמעתי" – מאמר ד', "מהו סיבת הכבדות, שהאדם מרגיש בביטול לה', בעבודה"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest