עם מטה ביד

ספר "שמעתי", מאמר נ"ט: "ענין מטה ונחש":

""ויאמר אליו ה', מה זה בידך. ויאמר, מטה. ויאמר, השליכהו ארצה ויהי לנחש". ויש לפרש, שאין יותר מב' מדרגות: או קדושה, או ס"א. ומצב של בנתיים אין. אלא, מאותו המטה בעצמו נעשה נחש, אם משליכין אותו לארץ.

כי יד פירושו השגה, מלשון "כי תשיג יד". מטה. היינו שכל השגותיו בנויים על בחינת מטה בחשיבות, שהוא סוד אמונה למעלה מהדעת.

שבחינת אמונה נבחן לעיני האדם לבחינת מטה בחשיבות, לבחינת שיפלות. ואדם מחשיב את הדברים שמתלבשים בתוך הדעת."

דעת, זו השגה בשכל וברגש, כלומר זה המצב הנוכחי שלי שבו אני מרגיש ורואה את עצמי ואת העולם, רוצה להתקדם לקראת המטרה של השפעה ואהבה וחיבור. ואני מבצע את מה שכתוב בספרים על ידי המקובלים, עצות של המורה ושל החברים. אבל הכול יוצא הפוך.

זה מה שאני מגלה "בתוך הדעת". ואז חשוב לי איך אני מתייחס לזה, זאת הנקודה החשובה. לא חשוב מה אני מרגיש, אלא חשוב איך אני מתייחס כלפי מה שאני מרגיש!

מה שאני מרגיש, נקרא "דעת", ואני צריך להתייחס להרגשות שלי ב"למעלה מהדעת". כלומר אני הולך לפי אמונת חכמים, גדלות הרב, גדלות החברים, בזה שנאחז בכוח העליון. כאשר אין לי כוחות, אני מבקש אותם מהבורא, מהחברים. אני ממשיך בדרך למרות שלפי השׂכל והרגש שלי בעניין העבודה בקבוצה, ההפצה והלימוד, אני רואה שאני נמצא במבוי סתום.

לפי השׂכל והרגש שלי אין לי שום סיכוי ויכולת להשיג משהו חוץ מייאוש, מלפנים מחסום סתום. אני רואה שאני עומד מול קיר ולא יכול לעשות שום דבר. אבל אני מתייחס למכשול הזה ב"אמונה למעלה מהדעת" וממשיך בהשפעה, כאילו שיש לי כוחות, שׂכל, רגש, כאילו שאני מלא בהתלהבות. אני חייב לפעול בצורה כזאת, למרות שהאגו שלי ודאי לא מאפשר לי את זה. וכאן אני הופך את ה"נחש" ל"מטה", בזה שלוקח אותו ביד.

בכל מקרה המצב עצמו לא חשוב לנו, כי זה מסודר על ידי הבורא. אלא חשוב איך אני מתייחס למצב הזה. אם אני מתייחס לזה פשוט, ישירות, זה נקרא "בתוך הדעת", אז אני נופל חסר כוחות וחושב שהמטרה בלתי ניתנת להשגה ועוזב את הדרך הזאת. או שאני הולך ב"אמונה למעלה מהדעת" ובזה צריכים לעזור לי החברים, ערבות הדדית, תמיכה, סדר יום.

מתוך שיעור על מאמר מספר "שמעתי", 20.04.2014

ידיעות קודמות בנושא:
שני סימני הדרכה עיקריים לעלייה
על התפתחות "למעלה מהדעת"
מה זה בידך, מטה או נחש?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest