דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עם ישראל בעולם המודרני

עם ישראל בעולם המודרני

שאלה: מה שולט היום על עם ישראל? באיזה מצב הוא נמצא?

תשובתי: היום על עם ישראל שולטת ההסתרה. אין בקרבו לא תפיסות פילוסופיות שקריות, ולא אמת בצורה של חכמת הקבלה, אין שום דבר, אלא יש רק רגש ושׂכל בהמי למלא את עצמם במשהו, ללא שום מרכיב רוחני או לפחות המקבילה האנושית שלו.

אני לא אומר שבעולם העניינים הם אחרת, אבל גם הערכים שם שונים. אנחנו מודדים את עם ישראל בהשוואה לאותם הזמנים, שבהם הוא היה בגובה רוחני, ויוצא, שהיום הוא מצא את עצמו במדרגה הגשמית הנמוכה ביותר. אין רוחניות ואין השתוקקות אליה. כולם מבולבלים, ויחד עם זה, בטוחים שלא מבולבלים והכול ברור.

לאנשים ברור כשמש, שכל העולם הזה הוא גשמיות, ויותר מזה הם לא צריכים, רק שגשוג כלכלי, רק הצלחה בחיים הרגילים האלה. אין שום קשר, שום יחס, שום מגע לתפקיד הרוחני של האומה, לחובתו כלפי העולם. כל הדברים האלה לא מוכרים, לא ידועים לעם. כלומר, העם נמצא בחוסר הכרה, בדומה לחולה ששוכב מחוסר הכרה במיטה וצוות רופאים דן מה לעשות עימו.

ואני מדבר על עם ישראל, שחי בארץ ישראל. כי ההתבוללות בעולם החיצוני הגיעה לכזה מצב, שאין שום קשר גם לצורה החיצונית של העם. למעשה לא ניתן לקרוא לאנשים האלה "יהודים". יכול להיות, שמישהו עוד מגיע לבית הכנסת כדי להגיד קדיש ביום הכיפורים או לתת צדקה, אבל הצעירים חתכו את החוט הזה. ולכן, מחוץ למדינת ישראל אין יותר כזה מושג "עם ישראל".

להיפך, בין הישראלים והגלות שורה הפירוד. מספיק להסתכל על יהודי אמריקה, שמפוזרים גם פיזית וגם מוראלית: הם לא דואגים לישראל, אלא רק לעצמם ואפילו להיפך, רוצים להראות שאין להם כל עניין במדינת ישראל, שבאמריקה הם "כמו כולם", מסורים אך ורק למדינה שבה חיים. פעם הם התגאו ששייכים לשורשים שלהם, והיום אין גם את זה.

הם רוצים להראות לא רק את הקרע עם העם שלהם, אלא אפילו יותר מזה, הם מראים זלזול כלפיו. אחדים היו מעדיפים שישראל לא הייתה קיימת בכלל. לא במקרה יש לאובמה כל כך הרבה עוזרים ממוצא יהודי. וגם ההצבעה לנשיאות במגזר היהודי אומרת הרבה. בתנאים כאלה המושג "עם ישראל" הופך להיות מאוד תיאורטי ולמעשה לא קיים בכלל.

מכאן נובע, שהשם "עם ישראל" שייך לאותם יוצאי השבירה והחורבן הכלל עולמי, שמתחילים לצאת מכל המקומות בעולם ומתחילים להתחבר לקבוצה שמכוונת לבורא "ישר-אל". וזה נקרא "עם ישראל", במילים אחרות, זה כל הארגון שלנו עם כל המשתתפים שבו שהתאספו מכל הבבל האנושי המודרני הזה.

זה הוא המצב החדש, ולא צריך לזלזל בו: היום אנחנו חייבים לדאוג לפחות לאותם היהודים שחיים בארץ ישראל, כי הם הרי מאוחדים בגורל גשמי אחד משותף. לא במקרה הם מצאו את עצמם במקום אחד, שגם זה מסודר על ידי ההשגחה העליונה. ואנחנו צריכים בכל זאת להתייחס אליהם כאל אלה שנושאים בתוכם "רשימות" שנשארו מהשבירה, מהמצב הקודם. בזמנים של בתי המקדש הם היו נמצאים בגובה רוחני וכבר מימשו את הפוטנציאל שלהם. לכן אנחנו צריכים לעורר אותם, כי עליהם מוטלת חובת ההתעוררות, כמו שבעל הסולם כותב במאמריו "מתן תורה" ו"ערבות".

לכן, יש "עם ישראל" במובן הרוחני, לפי הכוונה "ישר-אל", שהם אלה שמצטרפים לקבוצה העולמית שלנו, ויש "עם ישראל" במובן הכללי המקובל, יהודים מלידה, שבהם גם כן נמצאות ה"רשימות" מהמצבים הרוחניים הקודמים, וסיכויים יותר גדולים להתעורר לתיקון מאשר לנציגי העמים האחרים.

מתוך שיעור על המאמר "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 24.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
על מי מוטל התיקון?
עם שאינו קיים
תפקיד ישראל כלפי העולם

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest