דף הבית / המשבר ופתרונו / על סף מלחמת 30 השנים החדשה

על סף מלחמת 30 השנים החדשה

מאמר דעה של ב. ויכט, היסטוריון במכון למחקרים פוליטיים בלוזאן:

כיצד יש להבין את המתח באיחוד האירופי ובכל היבשת? האם יתכן שאירופה נעה לכיוון מלחמת 30 השנים החדשה? אנחנו מתקרבים לסוף המדינות-לאומים כצורת ארגון פוליטי ותעשייתי, וכן כצורה ליצירת הון. לכן המשבר הכלכלי והפיננסי של האיחוד האירופי עלול להיגמר בפיצוץ. אירופה פרקה עצמה מנשק, אבל אנחנו ניתקל במלחמות בין כנופיות מתחרות במדינות החלשות, במרכזי הערים הגדולות, כמו בפרברי צרפת, במקסיקו או באפריקה.

המדינות נחלשו ללא תקנה, איבדו את זכות הקיום, שקעו בחובות, החלו להיות תלויות בשווקים. אנחנו התחלנו לבחון את המדינה כדבר יקר, שאינו מביא שום דבר ושאינו נחוץ לשום מטרה. המשבר הנוכחי הוא גולת הכותרת של ההתפתחות הזאת.

החברות שלנו הפכו למורכבות יותר, עדינות יותר, פחות יציבות, בלתי צפויות. מדינות אירופה אינן מסוגלות לבצע רפורמות בעצמן, הן נשארו האסירות של צורות ההתפתחות שהיוו תנאי להצלחה שלהן בתקופה התעשייתית. אולם התפרקות איזור הים התיכון יכולה להוות את הסיבה ליוזמה החדשה – הסוף לחברה התעשייתית וההתחלה של חברת המידע, שבה הרעיון הופך להיות חשוב יותר מהמכונה, שבה האדם הופך להיות חשוב יותר מהמערכת. זו תהיה קריאת התיגר של האינדיבידואליסט, האופיינית כל כך לחברה המערבית!

התייחסותי: התחזית נכונה, התוצאה אינה ידועה – אבל תהליך השינוי שלנו מחברה אינדיבידואלית-אגואיסטית לאחדות, יכול להיות קל ונעים, או שיכול לקבל צורה של מלחמת עולם גרעינית. הבחירה היא רק בתהליך, לא בתוצאה.

ידיעות קודמות בנושא:
המציאות הכלכלית החדשה של אירופה
האיחוד האירופי עתיד להשתנות
האם ההרגל לחיות באשראי הביא את המערב למשבר?

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest