על הבדלי התרבות

laitman_2009-04_9136_70.jpg

שאלה: אני מוסלמי, לומד את חכמת הקבלה כמה חודשים. האם אני יכול לקיים את החוקים של הדת שלי וגם לתקן את נשמתי ?

תשובתי: הקבלה הופיעה לפני היהדות, הנצרות והאיסלאם. התורה מספרת על כך שאברהם "נתן מתנות" לבני הפילגשים ושלח אותם למזרח, ובכך החלו האמונות שבמזרח, הכול החל ממקור אחד.

הרצון הכללי מתחלק להרבה חלקים ולכל אחד ישנה דרך תיקון משלו. אחדים יכולים להתחיל מייד בתיקון – הם הרכיבו את הקבוצה שהוציא אברהם מבבל. כל שאר החלקים התפזרו בעולם, וכל חלק מתקדם לפי שורשו, בהתאם לאוסף התכונות שלו. יחד עם זה אין שום בעיה להישאר בדת שלך ויחד עם זה ללכת בדרך הרוחנית. בעל הסולם כתב על כך בכתבי דור האחרון: "צורה הדתית של כל האומות צריכה לחייב בראשונה את חבריה, את ההשפעה לזולתו בצורה של ואהבת לרעך כמוך, וזהו דת כולל לכל האומות. אבל חוץ מזה, יכולה כל אומה ללכת בדתה היא ובמסורת שלה, ואין לאחת להתערב בחברתה".

במילים אחרות, אין צורך להתערב בעניינים של העמים והתרבויות. תעזוב אותם, בני האדם זקוקים לזה. לכל ה"טריטוריה" הזאת אין שום שייכות לרוחניות. במידת ההתקדמות היא הופכת עבור האדם לפלטפורמה תרבותית, למסורת, ואינה מפריעה בדרך. אם אני רוצה להתעלות מעל לטבע שלי, כדי להתאחד עם כולם, אז אפילו היחסים ההדדיים בין הדתות נעמדים לפני באור שונה. בהיותי מוסלמי, אני פתאום מבין שאני יכול ללכת אל המטרה יחד עם הנוצרי. ובאמת, מה יכול להפריע לנו? כל אחד התרגל למטבח הביתי שלו, ואף אחד לא לוקח את זה ממנו. כמו שכתב בעל הסולם, כל אחד יכול להישאר בדתו, ואין כאן לאף אחד זכות להתערב, מאותה הסיבה שאין לזה שום קשר לדרך הרוחנית.

בסיכומו של דבר, הדתות מהוות תרבות בעולם שלנו, מסורת, התואמת מלכתחילה לטבע של חלקיה השונים של המלכות ומותאמת עם שורש הנשמה. לא מזמן, כשקראנו את פרשת השבוע על כך שאברהם, לפי הוראת הבורא, היה חייב להקריב את בנו היחיד, יצחק, אך ברגע האחרון, גם כן לפי הוראת הבורא, החליף אותו לקורבן אחר. קורבן מהמילה קרוב, התקרבות (קו ימין של אברהם, שהקריב את האגואיזם שלו, קורבן, של קו שמאל של יצחק, מתקרב אל הבורא). ואנחנו שומעים, כיצד המוסלמים חוגגים את חג הקורבן, לכבוד זה שאיברהים, לפי הוראתו של אללה הביא קורבן במקום ישמעאל. אללה מהמילה עליון.

מתוך שיעור על הקדמת ספר הזוהר, 21.11.2010

ידיעות קודמות בנושא:
"הדת" הפנימית של הנשמה
הדת היא הקשר ההפוך עם הרוחניות
החותם השבור של הרוחניות

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest