לוח שנה רוחני

laitman_2009-07_0229_70.jpg

זוהר: פרשת צו, סעיף נ"ו: "ויש השבתת מלאכה בשבת ויום טוב, לכל אחד לפי בחינתו. כמו שור, שנוהג בו עול, וחמור, שנוהג בו משא. בין אותם שיש להם עול מלכות שמים, כמו תפילין, שבשבת ויום טוב הם פטורים".

ספר הזוהר מדבר על מצבים, ימי חול, חגים, שבתות, ראש חודש. אלו הן הארות מיוחדות המגיעות מג"ר דאצילות אל הנשמות שנמצאות במלכות. נשמות שבורות עולות מעולמות בי"ע אל מלכות דאצילות, במידה שיכולות להתחבר אליה, כלומר רוצות להתאחד. מלכות דאצילות פונה לז"א דאצילות, ז"א פונה לאבא ואמא (או"א), או"א לאריך אנפין (א"א), ומא"א דאצילות מגיע בחזרה אור אל אותן הנשמות שעלו למלכות.

האור הזה שמגיע מלמעלה נבדל לפי כוחו ועוצמתו. קיימים אורות עם עוצמה א' (יום ראשון של השבוע), ב' (יום שני), ג' (יום שלישי), ד' (יום רביעי), ה' (יום חמישי), ו' (יום שישי) ושבת (יום שביעי). כך אנחנו מכנים אותם לפי ימות השבוע.

ניתן גם לומר אחרת: האורות האלה מביאים לרצון ליהנות כל מיני תכונות: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות (התכונה האחרונה, שבת). כן ישנם אורות, הנבחנים לפי תכונות שאנחנו מכנים ימות השבוע. ואחר כך, כשאנחנו מסיימים מדרגה, מגיע אור מיוחד הנקרא "שבת". אז המלאכה אסורה, כי הרי איננו מסוגלים לעבוד עם המלכות, עם הרצון ליהנות. אנחנו יכולים לעבוד רק עם אותו החלק שניתן לשייך לרצון להשפיע, עם שש התכונות שלפני המלכות. לכן, היום השביעי של השבוע, הוא יום מנוחה. מה זה אומר? – אין מלאכה, כל העבודה הקודמת מצטברת ומתגלה במלכות. אחר כך ישנה תקופה של 30 יום, בהתאם לירח, כלומר היחס של ז"א אל המלכות.

קיימים חגים, ראש השנה, סוכות, שבועות ואחרים. כל אלה הם אורות המגיעים מראש של א"א. שָם קיימת כל התוכנית שלפיה אנחנו עובדים. כל האורות האלה נקראים "התעוררות מלמעלה" (התארותא דלעילא), מאחר וההארה הזאת אינה תלויה בנו. האורות האלה כל הזמן מתחלפים ומשפיעים עלינו, בכך שמזמינים מצבים שונים. למרות שאנחנו אומרים שהאור העליון נמצא במנוחה מוחלטת, אבל במנוחה מוחלטת מתכוונים שאין הוא משנה את התוכנית שלו, את הדרך והכיוון שלו. אם אנחנו רוצים בכך או לא, אך הוא יעשה את העבודה שלו. אם אנחנו יכולים להזמין ממנו הארה נוספת, אז זה רק לטובתנו. אם לא, אז הוא יעשה הכול בעצמו. ולכן זה נקרא מנוחה מוחלטת, ולא חוסר מעשׂ. כי הרי בכל רגע מתבצעות אין סוף פעולות שעליהן איננו משפיעים. אך אנחנו יכולים להזמין על עצמנו את השפעתו הנוספת.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 21.11.2010

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest