דף הבית / אקטואליה / עלייה בעונשי מוות

עלייה בעונשי מוות

שאלה: בשנת 2015 נגזרו יותר מאלף ושש מאות עונשי מוות, שזהו מספר שיא בעשרים וחמש השנים האחרונות. אירן, פקיסטן וערב הסעודית הן המדינות ה"מובילות" במספר ההוצאות להורג, וביצעו קרוב ל – 90% מהן. מה קורה איתנו? האם נעשינו נטולי רגש יותר מבעבר?

תשובתי: העולם מתקדם לזמנים אכזריים יותר, ובקרוב גם באירופה יחלו להוציא להורג. "תור הזהב" כבר חלף, ואנחנו נראה כיצד בכל מקום בעולם גזר דין מוות יהפוך לעונש שיגרתי. הסובלנות שהתקיימה במשך עשר-עשרים שנה אזלה. הבורגנות שעלתה שוב לשלטון שואפת לשלוט באמצעות כסף וכוח, והיא רק מתכסה במה שמכונה סובלנות. מה שהיה כבר איננו. אין בחירות דמוקרטיות, בכל מקום מוצבים דיקטטורים שרק מגיעים להסכמים ביניהם וקובעים מי יחליף את מי. הכול נמכר ונקנה תמורת כסף, ואם לא, אז תמורת יותר כסף. אירופה שפעם יכלה להצהיר על עצמה כדמוקרטית וסובלנית כבר מזמן איננה.

שאלה: מה יחסך האישי לגזר דין מוות?

תשובתי: על פי חכמת הקבלה גזר דין מוות אפשרי ומתקבל על הדעת, אבל יכול לצאת לפועל רק אחת לעשרות שנים. בתלמוד נאמר, שאם נגזר בבית דין מסוים גזר דין מוות יותר מאשר אחת לשבעים שנה, אז הוא נחשב אכזרי. נקווה שנגיע לכאלה זמנים, בהם יתבטל הצורך לא רק בעונש המוות, אלא גם בעונשים אחרים, ובעיקר בבתי סוהר! כי בתי הסוהר זו המצאה של האגו. על פי התורה לא צריכים להיות בתי סוהר. הם אינם מתקנים את האדם, אלא להיפך, מקשיחים אותו ומכוונים לחטאים גדולים עוד יותר. בתקופת המקובלים בישראל לא היו בתי סוהר.

שאלה: בהתחשב במצב הנוכחי בעולם הלא מתוקן שלנו, האם היית מנהיג עונש מוות בחוק הישראלי?

תשובתי: בעיקרון לא נותרת לנו ברירה. בימי קדם, קדמו להתנהגות בני האדם חינוך והשכלה. היום אין כלל חינוך בקרב האוכלוסייה, ולכן לדבר על כך שצריך לבטל מיד את הענישה, בלתי אפשרי. יתכן שאותם חוקים שפועלים עכשיו, מרסנים, לפחות במידה מסוימת, את האוכלוסייה מפעולות והתפרצויות אלימות. אבל באופן כללי עלינו לחשוב על כך, כדי שנגיע למצב שלא יהיה כלל צורך בעונש מוות.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "חדשות עם ד"ר מיכאל לייטמן, 14.4.2016

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest