דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עבדות מצרים: ללא זכות להשפיע

עבדות מצרים: ללא זכות להשפיע

הרב"ש, שלבי הסולם, מאמר "מהו שמטרם שנפל השר המצרי לא נענו בצעקתם": "היינו שצריכים לעבוד לשם שמיים, היינו להשפיע, בחינה זו הייתה בגלות תחת שליטת פרעה מלך מצרים".

אינני יודע מה זאת השפעה אמיתית, כיצד אני יכול לתת משהו לאדם שמנותק ממני לגמרי, כשאין לנו אפילו "בסיס משותף" לעבודה: מנהגים משותפים, כבוד לסובבים או עוד משהו.

יש כאלה שזורקים את כספם או מפסידים את רכושם, ובכל זאת הם מרגישים מזה תענוג, מקבלים פיצוי מספק עבור ה"השפעה" שלהם. אחד מסתפק במילה טובה, השני בכך שיכבדו אותו בדורות הבאים, והשלישי בכבוד עצמי.

במערב ישנה יוזמה חדשה בשם "דולר ביום". אדם תורם כל יום דולר, כדי להאכיל ילד אפריקאי רעב שהוא אינו מכיר. ובכל זאת, תרומות מהסוג הזה גורמות לסיפוק; אני הרי מעניק למישהו חיים. מה זה דולר, בהשוואה לרגשות שזה מעורר בתוכי?

אבל כאן מדובר בניתוק מוחלט מהנאה עצמית. דבר כזה איננו יכולים לתאר ולהרגיש בחיים שלנו. איננו מבינים כיצד ניתן לתת למישהו משהו ללא כל תגובה, לא במחשבה ולא בהרגשה. זה נסתר מאיתנו.

וזאת נקראת "הגלות הראשונה". שמסתבר לי שאינני יודע מהי השפעה טהורה. דווקא בזה אני מנותק מהרוחניות.

"שמצרים הם אותיות מצר – ים, כידוע ש"צר" פירושו צר מחסדים… היינו שהוא יודע רק לקבל ולא לתת כלום".

אנחנו עוד נצטרך לגלות עד כמה אין בנו שום טיפה של נתינה, ואנחנו יודעים רק לקבל. אם אני מקבל, אז אני נותן. זאת בעצם אינה נתינה, אבל כך אני מכנה אותה, מפני שבעולם שלנו אנחנו שופטים את האדם לפי מעשיו, ולא לפי הכוונות. הכוונות שייכות לחכמת הקבלה, והפעולות, לעולם הזה.

"ש"רוחב" נקרא בהרחבה, היינו לתת הרבה. ו"צר" נקרא ההיפך, שלא לתת, שפירושו, שקליפת מצרים הייתה, שכל אחד יכול לעשות מעשים רק בכדי לקבל תמורתו".

כאלה אנחנו. אמנם, איננו מודעים לזה ממש, ולכן המצב שלנו עדיין אינו גלות. אנחנו חיים טוב. נכון אנחנו מצריים, נו אז מה?

"אבל בלי תמורה, היינו רק להשפיע, הוא אינו נותן רשות לעשות שום פעולה".

זה הפרעה שלנו. אנחנו אפילו איננו מודעים לכך שהוא שולט בנו ומנהל אותנו. שליטת פרעה מתגלה רק כשאתה רוצה לעשות משהו למען ההשפעה ומגלה שאינך מסוגל. ואז מתגלה פרעה, מלך מצרים. ועד אז, אתה בעצמך יושב על כס המלכות ועושה מה שאתה רוצה.

"זה נקרא, שמצרים היא בבחינת מיצר לבחינת ישראל".

נאמר אחרת, הוא סגר וחסם את הכיוון ישר אל הבורא.

מתוך שיעור בנושא ההכנה ליציאת מצרים, 11.04.2011

ידיעות קודמות בנושא:
חשבון אחר
פרעה יוצא מתוך הצל
להשפיע על מנת להשפיע – הניקוי הראשוני

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest