דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / עָם של מבחנה רוחנית

עָם של מבחנה רוחנית

שאלה: לעם ישראל יש תכונה בלתי רגילה שאינה אופיינית לשום עם אחר, היכולת לביקורת והאשמה עצמית. התופעה הזאת קיבלה ביטוי חזק במיוחד במלחמה האחרונה. אף על פי שרוב האנשים תמכו בכל לבם במבצע הצבאי, לפעמים נשמעה ביקורת נוקבת וחריפה. מה המקור של התופעה ומה עושים איתה?

תשובתי: ישנה תופעה מאוד מעניינת בעם ישראל שלא רואים באף עם אחר. למשל, לא תמצאו צרפתי שפתאום ירצה להיות ספרדי או אנגלי. אבל בין היהודים ישנם כאלה שלא רוצים להיות יהודים ואפילו היו שמחים להיות צרפתים, אנגלים או כל דבר אחר, העיקר לא להיות שייך לעם ישראל.

אם מתעוררות בנו מחשבות כאלה, סימן שישנו פגם כלשהו בגישה שלנו כלפי העם שלנו. לכן האדם מתחיל להעביר ביקורת על העם, על מצבו, על היחס הכללי והיחס הפרטי שלו. כל אלה הם כתוצאה מזה שעם ישראל הוא עם מיוחד.

זה לא עם לפי התכונות הגנטיות, הוא לא נוסד על פי אידיאולוגיה מסוימת, ולא צמח מתוך אזור מסוים או מתוך שבט עתיק שעם הזמן הפך לעם, כמו כל יתר העמים. למרות שהעמים היו נודדים ממקום למקום, אבל בהתאם לגנים שלהם הם שייכים לאותם אבא ואימא.

כלומר, משפחה כלשהי גדלה בהדרגה, הפכה בהתחלה לכפר, אחר כך לעיר ובסופו של דבר הפכה למדינה שלמה. האנושות יצאה מבבל העתיקה והתפזרה על פני כדור הארץ לפי השבטים. בבבל חיו הרבה מאוד עמים קטנים, שבטים, שבהמשך התפזרו על פני כדור הארץ לפי הטבע שלהם. מהם יצאו גרמנים, אנגלים, צרפתים, ספרדים וכל העמים האירופאים. שבטים מסוימים הגיעו להודו, סין, יפן ואפריקה.

הפיזור הזה מבבל בכל העולם שהתרחש לפני 3800 שנה, מתואר לפרטי פרטים בצורה מעניינת מאוד אצל יוסף בן מתתיהו. אבל מתוך כל אותם השבטים של בבל היו אנשים שהצטרפו לאברהם בהתאם להשתוקקות הרוחנית, על פי העיקרון הרוחני. הם רצו להגיע לחיבור ביניהם כדי לגלות בו את הכוח העליון שבטבע.

זה כוח מאוחד שפועל בכל העולם בתוך המערכת הגלובלית הכללית, לכן אפשר לגלות אותו רק במקרה שמתחברים אנשים שונים שקודם היו זרים ורחוקים ואפילו שנאו זה את זה. ואם הם מתחברים ביניהם מעל השנאה, אז הם בונים הרגשת חיבור כללי.

כך נוצר עם ישראל, לכן תמיד קיימות בו המון דעות שונות וזרמים שונים. כי בעצם זהו אוסף של נציגי כל השבטים שחיו בבבל העתיקה. מתוך כל שבעים אומות העולם יצאו אלה שלא היו מוכנים להישאר בדרגה של עם ארצי רגיל, אלא רצו להתחבר ולהשתייך לכוח העליון, לגלות ולחקור אותו, להגיע למטרת הבריאה, לפסגתה.

אנשים כאלה התאספו לקבוצה שבהמשך הפכה לעם ישראל. לכן, בתוך עם ישראל ישנם שורשים של שבעים אומות העולם, ומצד שני, ישנו השורש הרוחני. השורשים הארציים והרוחניים הפוכים זה מזה, ובנוסף לכך, השורשים של שבעים אומות העולם מנוגדים זה מזה. לכן, היהודים כל כך שונים, מתווכחים ולא רוצים להתחבר. אנחנו יכולים להתחבר רק בעת צרה, להבדיל מעמים אחרים, שמרגישים ביניהם קשר הדדי ושייכות לעם שלהם. הרי מבחינה ביולוגית הם שייכים לאותו השורש, לאותם אבא ואימא, ואילו עם ישראל – לא.

לכן, עם ישראל הוא אומה מיוחדת, אפשר לומר אפילו "מלאכותית", לא טבעית. לכן, האויבים שלנו טוענים בצדק שאין כזה דבר עם ישראל. כי זה עם שלא ניתן למדוד אותו בעזרת קנה מידה ארצי רגיל.

רק בהמשך, אחרי שנים, על ידי התפתחות טבעית והתכללות הדדית, אנחנו הפכנו למשהו שדומה לעם רגיל עם סממנים לאומיים משלנו. אבל גם בתוכו ישנן קבוצות מיוחדות: כוהנים, לויים וישראל, שנבדלים בגנים שלהם.

מסתבר, שאי אפשר למדוד את עם ישראל באופן רגיל ולהשוות אותו עם עמים אחרים. אנחנו לעולם לא נצליח להסיק שום מסקנות מועילות כתוצאה מההשוואה הזאת, מפני שעם ישראל הוא עם מיוחד ביותר.

זה ההסבר לביקורת העצמית הגדולה של היהודים ולהתפלגות העם. הרי בכל יהודי ישנו השורש הרוחני מתוך שבעים אומות העולם, ובנוסף אליו ישנו גם השורש הרוחני שקובע את השייכות שלו לעם ישראל.

פעם, עלינו בעזרת השורש הרוחני לעולם הרוחני, הגענו לחיבור, גילינו בתוכו את הכוח העליון האחד של הטבע. ואחרי זה אנחנו נפלנו מהדרגה הרוחנית, איבדנו את הרגשת הכוח העליון ואת הקשר עימו. בתוך כל יהודי יש "רשימות" מהמצבים השונים, לכן הוא אינו מסוגל להירגע ולהשלים עם עצמו, כי הוא בנוי בצורה מאוד מורכבת ומגוונת.

מתוך התוכנית "חיים חדשים", שיחה מס' 426, 14.08.2014

ידיעות קודמות בנושא:
ישראל, זה לא לאום, אלא נטייה כלפי מעלה
הפתרון שהוכח לאורך ההיסטוריה
מלחמה ללא סיכוי לניצחון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest