דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ספר שמחבר שמיים וארץ

ספר שמחבר שמיים וארץ

laitman_2010-03-15_9946_us-70.jpg

שאלה: מה כל כך מיוחד בתורה, שאפילו ספר הזוהר הוא רק פרוש לתורה?

תשובתי: הרישומים שמשה עשה על הקלף, הם ביטוי גשמי, בסמלים חומריים, של פעולות רוחניות של האור על הרצון.

כל מה שמשה לימד את התלמידים שלו, הוא רשם בספר. במשך ארבעים שנה של נדודים במדבר הם כתבו את כל התורה, מתוך כך שעברו גם ברישומים, גם בגופים וגם ברוחניות את כל התהליך, את הדרך שלהם, החל מגלות מצרים (הגשמית והרוחנית), דרך המדבר (הגשמי והרוחני), לארץ ישראל (הגשמית והרוחנית). כל זה התממש בקשר של ענף ושורש. את כל התהליך הזה משה הביע בצורה כזאת קונקרטית וסמלית.

הזוהר מבטא את אותו התהליך כבר בדרגה אחרת, בצורה אחרת, מאחר והרצון לקבל הכללי, שנברא על ידי הבורא, התקדם בזמן הזה עוד כמה צעדים קדימה, השתכלל תחת השפעת האור.

ולכן לרצון הזה, שעבר עליות וירידות, חורבן בתי המקדש הראשון והשני, גלות, והשׂיג את השבירה האחרונה לפני הגלות האחרונה, חייבים לתת שיטה שמתאימה לסוף הגלות, לזמן שלנו.

לכן נכתב ספר הזוהר, שמחבריו היו ממשיכי דרכם של הרבה דורות של מקובלים, החל מאברהם ועד חורבן בית המקדש, הרי רבי שמעון היה תלמידו של רבי עקיבא, שגילה אור עצום, ולכן הוא יכול היה להביע זאת בספר הזוהר.

התורה עצמה מתחלקת לשני חלקים: לתורה שבעל פה ותורה שבכתב, שזה נובע מההבדל בין זעיר אנפין (ז"א) ומלכות. ז"א דאצילות נקרא "תורה שבעל פה", ומלכות דאצילות נקראת "תורה שבכתב".

תורה, זה גילוי האור. באור, שמגיע למלכות, יש את כל הנחוץ לשינוי שלה. אך הוא עדיין לא התלבש במעשה, ולכן נקרא "תורה שבעל פה". זו בינתיים העבודה עם המסכים.

וכשתחת השפעת אותו האור, מתממשים במלכות שינויים פנימיים ומשאירים בה רושם, זה נקרא "תורה שבכתב".

אולם מדובר רק על פעולות של האור בתוך הרצונות, מתחילת הבריאה ועד סופה. כיוון שאין דבר חוץ מרצונות.

בקרב הרצונות האלה, ישנם כאלה שמרגישים את עצמם כקיימים בפני עצמם, כנבדלים מכל השאר, אנחנו. יש בהם תכונות שיכולות לעזור להם בדרך של התיקון. ולצורך זה נותנים להם הרגשת חסרון, קלקול עצמי והכרת הרע. כך אנחנו מרגישים את עצמנו.

דווקא להם חייבים לתת מה שנקרא תורה, ספר הוראות, שמסביר להם, איך הם יכולים בעצמם, על ידי בחירתם החופשית, להשתתף בתיקונים שלהם, למשוך בעצמם את האור, בכך שרוצים להיתקן מהר יותר, ולא לחכות עד שיגיע האור ויעורר אותם.

מתוך שיעור על מאמר מהספר "שמעתי", 29.05.2011

ידיעות קודמות בנושא:
מתן אור
הספרים המיוחדים האלה…
מה זה "תורה"

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest