דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / ספר הזוהר, מדריך לעולם הרוחני

ספר הזוהר, מדריך לעולם הרוחני

ספר הזוהר מדבר על הקשר בין פרטי המערכת הכללית. אותה מלכות דאין סוף, שכוללת בתוכה את כל עולם אין סוף, שיש שם כל ד' הבחינות דאור ישר, לאחר ההשתלשלות מלמעלה, מובאת לנו לעבודה במערכת עליונה, בעולמות, שבתוכם קיימת הבריאה האמיתית, שזו הנשמה.

הנשמה הזאת היא שבורה, וצריכה בעלייתה במדרגות של העולמות, להגיע לדבקות איתם, ואז, העולמות, יחד עם הנשמה, חוזרות להוי"ה אחת, לד' בחינות דאור ישר.

ספר הזוהר, כמו גם כל שאר ספרי הקבלה, מתאר את מה שהאדם משיג, והוא משיג בהתאם לעבודה הרוחנית שלו. מקובלים כותבים רק מתוך מה שהם מגלים בדרכם.

במדעים של העולם שלנו, נניח, בפיזיקה, יש ספרים שבהם כתובים חוקים, וזה ספרי לימוד. ישנם ספרים שהם מדעים פופולריים שמספרים על ההיסטוריה של הפיזיקה: כיצד גילו כל מיני גילויים, איך גילוי של חוקים כאלה עזר, כעבור מאות שנים, לגילוי חוקים אחרים, וכן הלאה. בזמן קריאת ספרים כאלה אנחנו כאילו עוברים בשביל של הגילויים של המדענים, שגילו עוד ועוד את חוקי הטבע, בדרך של התפתחות המדע.

ספרי הקבלה כתובים בשני הכיוונים. כיוון אחד, מלמעלה למטה, החל מאור אין סוף, כמו שכותב האר"י: "דע, כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים, היה אור עליון פשוט ממלא כל המציאות". אבל זו לא דרך השגת האדם, אלא זה תיאור של תהליך יצירת והתייצבות הבריאה, מרגע יציאתה משורשה העליון, מהמצב הכי רחוק מאיתנו.

ויש כיוון אחר, מלמטה למעלה, איך שאנחנו משיגים לאט לאט. כמו שכותב הרב"ש במאמרים שלו, בכך שלאט לאט מכניס אותנו לעולם הרוחני, בזה שרוצה לקדם אותנו יותר ויותר, כמו סבא סבלני שמלמד את הנכד שלו: "בוא נעשה ככה ועכשיו ככה…". הוא כאילו פותח יחד איתנו את העולם הרוחני, מסביר לנו את שלבי ההתפתחות שלנו, את שלבי ההשגה בהתאם להתפתחות.

ספר הזוהר כולל את שתי המגמות הללו. מצד אחד, בכל מקום ומקום המחברים מספרים לנו, ממש צעד אחרי צעד, איך להגיע לגילוי. מצד שני, הם מיד מסבירים מהיכן נובע הגילוי הזה ולמה. זה דומה למדריך שמלווה אותי בדרך, ואומר: "בוא נתקדם צעד אחד ואתה תתחיל להכיר מה קיים שם ומה אנחנו צריכים לגלות".

הזוהר מלווה אותי בכל צעד, ומראש מסביר לי במקצת מה אני צריך להשיג, לְמה אני צריך לצפות. אני צריך לעשות צעד אל הבלתי נודע, אבל הזוהר כבר מראש אומר לי, מה ואיך זה יקרה שם.

בזה ספר הזוהר נבדל באופן מיוחד משאר ספרי הקבלה, שנכתבו עבור בעלי ההשגה של העולמות הרוחניים. אפילו "תלמוד עשר הספירות", שאותו אנחנו לומדים, לא מסביר לנו איך להעלות מ"ן, אלא מתאר תהליכים שמתרחשים ב"פרצופים" רוחניים. בעוד שספר הזוהר כתוב גם בשבילנו.

מתוך שיעור על ספר הזוהר, 16.11.2014

ידיעות קודמות בנושא:
טמפרטורה של 125+ מעלות לפי הזוהר
כאשר הספר קורא אותך
הספר העיקרי בחכמת הקבלה

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest