דף הבית / משבר עולמי / ספרים חדשים על מצב העולם

ספרים חדשים על מצב העולם

מתוך תקצירים של ספרים אקטואליים חדשים

כדור הארץ מתקרב לקדחת חולנית

כל עם חייב לבזבז בצורה זהירה את משאביו כדי לשמור על המלאי שלהם עבור הדורות הבאים. כל הגופים שחיים על כדור הארץ והסביבה הלא-אורגנית שלהם נמצאים באינטגרציה בתוך מערכת אחידה שמווסתת את עצמה ומספקת תנאים לחיים על פני כדור הארץ.

כיצד להצליח בלי לאבד את החשיבה הבריאה

העולם המודרני עושה כסף מחוסר הסיפוק, וממריץ אותנו למלא את הוואקום הפסיכולוגי באמצעות הטבות חומריות. האנשים מעריכים את עצמם לפי כמות הכסף שברשותם, ולפי המידה שבה הם מושכים, מפורסמים, ומצליחים להרשים את האחרים.

אנחנו כל כך אובססיביים למה שחושבים עלינו האחרים, עד שהפסקנו להרגיש את הרצונות האמיתיים שלנו. מטרתם של הפרסומאים היא ליצור אצלנו צרכים שקריים. בעבר, בני האדם רצו את הדברים הנחוצים והמועילים באמת. מאוחר יותר, הם היו זקוקים לדברים שיעלו את הסטאטוס שלהם בעיני האחרים. והיום, בני האדם זקוקים כל פעם לדברים חדשים, נוצצים אך נטולי ערך, על מנת להרגיש את עצמם פחות בודדים ומעוררי סלידה.

שיא תפוקת הנפט והיציבות הגלובלית

שיא תפוקת הנפט הוא הרגע שבו יכולת צריכת הנפט תגיע לנקודה קריטית, בגלל המגבלות הגיאולוגיות. הניסיון להשיג יותר ויותר נפט יהפוך במהרה לקטליזטור של חוסר יציבות פיננסית ושל שינוי אקלים גלובליים, וכן ישפיע על הייצור ועל צריכת ההיצע.

הנפט הוא מחצב הדלק הנגיש ביותר, והשימוש בו הוא הנרחב ביותר. 54 מתוך 65 המדינות המובילות בתעשיית הנפט כבר עברו את הרף המקסימלי של ייצור הנפט.

הבעיות הגלובליות ותרבות הקפיטליזם

במהלך 600 השנים האחרונות, החברה והתרבות של אירופה, שסוגדות לרעיון המסחר כמקור לשגשוג, החלו להתפשט בכל חלקי כדור הארץ. הטכנולוגיה, העושר והשליטה הנציחו את הצלחתן. אך השגשוג הזה לווה בבעיות: חוסר השוויון החברתי והכלכלי שהלך וגבר, הרס הסביבה, הרעב ההמוני וחוסר הסיפוק החברתי.

בשש המאות האחרונות נוצרה מעין תרבות אופיינית, או אורח חיים, שמנציח את צריכת הסחורות כמקור לשגשוג. התרבות הזאת נולדה באירופה המערבית, הגיעה לבגרותה בארה"ב, עד שכבשה את רוב המדינות, והפכה למערכת כלל-עולמית.

התפשטות התרבות הזאת לא התקבלה ללא עוררין. היא לוותה בהתנגדות שהתבטאה בצורה של מחאות פוליטיות, דתיות וחברתיות, וכן במהפכות. מדוע קבוצות מסוימות התנגדו או ממשיכות להתנגד להתפתחותה?

הדור הבוגר של המכורים לסמים

בעיית הסמים אינה מוגבלת בגיל. היא הפסיקה להיות תופעה של צעירים בלבד. באירופה, האוכלוסייה המכורה לסמים מתחילה להזדקן, וסיפוק צרכיה הופך לבעיה רצינית עבור השירות הרפואי. 20-30% מהנרקומנים של אירופה הם בני למעלה מ-40.

אין תוכנית לכאוס שייווצר בעקבות שיא תפוקת הנפט

הפחתת הנפח של היצע הנפט תשפיע בצורה דרמטית על אורח החיים ועל היציבות הלאומית הפיננסית. הביקוש של הנפט לא יוכל להיות מסופק כבר במהלך השנים הקרובות. עד שנת 2012 המותרות של צריכת הנפט יכולות להיעלם לגמרי: הייצור מעבר להכרחיות ייעלם. כשלא יהיה מספיק נפט, ייוצרו פחות מוצרי מזון, ורוב האנשים יישארו בחוסר מעש.
ידיעות קודמות בנושא:
הבעיות של הסדר העולמי החדש
משבר – נקודת המעבר לחברה החדשה
סיכויי התפתחות של חברה גלובאלית

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest