דף הבית / המשבר ופתרונו / סוף עידן הצריכה

סוף עידן הצריכה

שאלה: הכלכלה זו השתקפות היחסים החברתיים בין בני האדם לכן ניתן לכנות את משבר כלכלי כמשבר ביחסים ההדדיים שלנו, משבר אמון. הכלכלה המודרנית בנויה על הנחת עבודה של "מקסימום תועלת במינימום מאמץ", באופן כזה הרווח של האחד הוא הפסד של האחר. אך בעולם אינטגרלי שבו כולם מקושרים הדדית ומלכתחילה לא שווים, מצב זה מזמין ומעורר אי שוויון  גדול עוד יותר. האם יש דרך לשנות את הנוסחה הזו?

תשובתי: ניתן לעשות זאת אך ורק על ידי חינוך. הכול יכול להשתנות אם ניתן דוגמה נכונה וניצור לאנשים תנאים לעבוד לתועלת החברה למרות שזה בניגוד לטבע שלהם. במקרה כזה גם את התשלום עבור עבודתם הם יקבלו בצורה מוסרית. כלומר, החברה תתגמל אנשים שעובדים לטובת החברה, גם על ידי יחס מיוחד כלפיהם.

הערה: הכלכלה הנוכחית מבוססת על הגדלה תמידית של הצריכה. בעבר חייבו את הפועלים והאיכרים לעבוד 10 – 12 שעות, מאוחר יותר לבעלי הבית עלה רעיון שהפועלים יעבדו 8 שעות ויקבלו תשלום שאיתו יוכלו לרכוש מצרכים. כך הופיעה חברת הצריכה שמתקיימת עד היום הודות לכך שאנשים מרוויחים זה מזה. אבל בימינו החברה הזאת קורסת, משהו התרחש, ואם אני לא אקנה אצלך ואתה לא תקנה אצלי הכלכלה תתרסק.

תגובתי: זה מפני שהכלכלה הנוכחית לא בנויה על ייצור של מוצרים הכרחיים אלא על רווח זה מזה. העולם עבר לדרגת תקשורת שונה לגמרי מ"כסף – סחורה – כסף".

שאלה: מה יכול להוות חומר דלק או מוטיבציה לעבודה בחברה שבה אנשים מפסיקים לקנות ומחליפים ביניהם שירותים?

תשובתי: גם בזה אין להם צורך. אנשים יפסיקו לצרוך באופן אינסטינקטיבי, אוטומטי, מפני שאין כל טעם לרכוש את מה שכבר יש. העולם מלא בסחורות שאין בהן צורך כלל.

שאלה: כלומר יישאר רק מה שהכרחי?

תשובתי: זה כבר תלוי בחינוך האנשים אבל בעיקרון, כן. ואם זה לא יקרה, יגיע הנגיף הבא. הטבע יתקן אותנו, כבר לא נוכל לנסוע לנוח באיים רחוקים, להסתובב במטוסים סביב כדור הארץ, לטייל. אנחנו מתחילים לאט לאט להיגמל מזה. הדור החדש נולד עם צרכים שונים, הם לא  כמו הוריהם שרוצים להתרוצץ ברחבי העולם. לא מעניין אותם לנסוע בערי העולם, לבקר במקדשים, לראות אטרקציות.

לדור הצעיר אין צורך בזה. אני מתבונן עליהם ומתפלא מהרוגע הפנימי שלהם. בזמן שביקרתי בערים שונות בעולם, הייתי מתיישב על ידם על גרם מדרגות של בניינים ישנים ומשוחח עימם, גיליתי שלא חשוב להם בכלל מי בנה את הקירות האלה, מי צייר את התמונות הללו ולא משום שהם לא יודעים או לא היו רוצים לדעת, אלא שהנושאים האלה לא בתחום האינטרס שלהם.

מתוך תוכנית טלוויזיה "עידן שלאחר נגיף הקורונה" 04.06.2020

 

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest