שאלה: חוקרי האבולוציה רואים את המבנה שלה, את הסדר שלה, אך אינם רואים את המטרה שלה, ולכן מועדים. לדוגמה, יער אורנים מלאכותי שנשתל, הרס את הצמחייה הטבעית ובסופו של דבר מת בעצמו ממחלות. הופך להיות ברור, שצריך לאפשר לטבע לקבוע סדר משלו. כיצד ניתן להסביר את זה במונחים של החינוך הגלובלי ולא רק מהצד הביולוגי?
תשובתי: במילים אחרות, השאלה היא, כיצד עלינו לתקן את עצמנו בדרך טבעית ונכונה, כדי שהאדם, בניגוד לאותם עצי האורן, לא יהרוס את הסביבה שלו.
לשֵם כך הוא צריך לגדול כמו "עץ השדה", כלומר, להיות ניזון רק מהסביבה. הסביבה היא במקום הראשון. הסביבה היא בראש, הסביבה היא הכול. והאדם חייב להתכלל בה, להישפך לתוכה. וזהו חוק ההתפתחות הנכון.
הרי המטרה היא שכל האנושות תהפוך למנגנון אחד. במצב הנכון, האדם אינו תופס את עצמו כאלמנט נפרד שגדֵל מחוץ למנגנון הזה, אלא כל הזמן מחפש הזדמנות להשתלב עוד ועוד, להתכלל בתוכו. בצורת התפתחות כזאת באמת אין שום פגמים.
מתוך שיעור על עקרונות החינוך הגלובלי, 24.03.2011
ידיעות קודמות בנושא:
שינוי הערכים
להגדיל את חשיבות הסביבה
כשהטבע אינו שולט