דף הבית / חכמת הקבלה / פרשת השבוע / נחש הנחושת – סמל לעבודת אלילים

נחש הנחושת – סמל לעבודת אלילים

"ויבא העם אל משה ויאמרו חטאנו כי דברנו ביהוה ובך התפלל אל ה' ויסר מעלינו את הנחש ויתפלל משה בעד העם: ויאמר ה' אל משה עשה לך שרף ושים אתו על נס והיה כל הנשוך וראה אתו וחי: ויעש משה נחש נחשת וישמהו על הנס והיה אם נשך הנחש את האיש והביט אל נחש הנחשת וחי" (חקת, כ"א, ז'-ט').

נחש הנחושת הוא סמל למה שמצטייר לאדם על ידי האֵל האגואיסטי שלו. התורה כביכול קוראת לנו להבין: "תראה, הוא בסך הכול יצוק מנחושת, לְמה אתה משתחווה?". לכן, אם עכשיו אתה "מביט על הנחש", כלומר מרגיש אותו בתוכך בדרגה כזאת, אז זה מרפא אותך. משה, מהגובה שלו, הגובה של בינה, עושה את הנחש בדרגת דומם כפי שהוא למעשה, ולא כמו שהוא מצטייר לאדם. אנחנו חושבים שבנחש הזה יש מילוי אינסופי שרק יכול להיות על פני האדמה, בעולם שלנו ובעולם הרוחני, בכל. כלומר, במקום בורא אנחנו רואים נחש. והנחש של משה כאילו אומר, שהאגו זה בסך הכול אליל. ולכן, מי שמביט עליו כעל דומם שתלוי על הנס, מיד מבריא כי מבין שאין מה להתפלל לאליל.

שאלה: מה זה אומר, "ושים אתו על נס"?

תשובתי: זה אומר, שאפילו בצורת הדומם, הנחש מוחזק רק בזכות שיושב על נס שמסמל אמונה. בעיקרון, הנחש זה כוח התנועה של האדם. איתו אנחנו הולכים קדימה, כי אם האגו ייעלם, אז נישאר בדרגת אפס.

הערה: אבל עד עתה משה הלך עם מטֵה ללא נחש…

תשובתי: מפני שמטה בדרגת משה זו בינה. ואם נחש יושב על בינה, אז רואים שהוא חתיכה של מטיל נחושת, ממנו האדם יוצק לעצמו אליל, כלומר שום דבר! במילים אחרות, אם אנחנו מביטים על האגו שלנו דרך הנקודה שבלב, אז אנחנו מתחילים להבין שהוא לא שווה את כל החיים שלנו, שבוזבזו עליו. על הנחש אפשר לכתוב רומנים שלמים, כי זה האגו המתוחכם שלנו, בהמה ערמומית הקרובה לאדם. בכל סיפורי העם הוא מופיע כמשהו רע, חכם, מעורר דריכות. לאדם קיים פחד אינסטינקטיבי מנחשים, משום דבר אחר הוא לא פוחד בצורה כזאת, וזה נובע משורשים רוחניים של האגו. אפשר להשתמש באגו בשתי צורות, כי מצד אחד, הרעל של הנחש זו תרופה, היסוד לבריאות האדם, ומהצד השני זה מוות, לא כל רעל זו תרופה.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 1.7.2015

צילום: Jerzy Strzelecki – פסל נחש הנחושת על הר נבו בירדן

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest