דף הבית / אהבה / מתנה עם תחתית כפולה

מתנה עם תחתית כפולה

בעל הסולם, מאמר "חכמת הקבלה והפילוסופיה":

"והטעם, כי האהבה הזו אף על פי, שהיא רק תולדה יוצאת מן המתנה, מכל מקום היא חשובה באין ערך על המתנה בעצמה. בדומה למלך גדול שנותן חפץ קטן לאדם, אף על פי שהמתנה בעצמה, אין לה כל ערך, עם כל זה האהבה והתשומת לב של המלך, אי קץ לערכה ויקרה. ולפיכך, היא מופשטת לגמרי מן החומר, שהוא האור והמתנה, באופן, שכל העסק וההבחן נשאר חקוק בההשגה רק באהבה לבדה. והמתנה כמו נמחקת ונשכחת מהלב. ולפיכך, נבחנת חלק החכמה הזו, בשם חכמת הקבלה הצורתית, שהיא החלק היותר חשוב בחכמה."

מדובר על חכמת האהבה, שעל ידה אני מברר, בודק את היחס של הבורא אליי ובהתאם לזה מייצב את היחס שלי אליו.

המלך הוא ערמומי מאוד: הוא נותן לי מתנה, מסדר הכול באופן כזה, שבמתנה הזאת אני ארגיש את היחס שלו אליי ובושה מזה, שבעצמי אני לא מרגיש יחס זהה אליו. הוא דואג לכך שאני אפענח בצורה נכונה, "אקרא" את המצב ולא אמחק בתוכי את הבושה, אלא להיפך, שהבושה תעזור לי להידמות אליו. כאשר אני מקבל ממנו אהבה, כאשר אני מרגיש בתור בושה את הפער בין היחס שלו אליי והיחס שלי אליו, אז אני מודה לו, אף על פי שהבושה בוערת כמו אש שורפת. כי ההרגשה הזאת עוזרת לי לבנות את עצמי.

למעשה, הבושה יכולה להתברר כחיסרון נכון. אם אני לא רוצה למחוק אותה, זה כבר יחס נכון, ועכשיו מעל לחיסרון הזה אני צריך לבנות את היחס לבורא. זה אומר, שאסור שהבושה תיעלם. להיפך, שתגדל, ואילו אני אשתדל לא לכבות אותה, חס וחלילה, לא לכסות, לא לטייח אותה, אלא להפוך אותה לכזאת אהבה, כפי שאני מרגיש אותה מהבורא ואפילו עוד יותר מזה.

למה עוד יותר? מפני שבאגו שלי האהבה נתפסת כדבר מובן מאליו. כולם צריכים לאהוב אותי. אם אני אקבל 20 שקל במתנה, אז אני אשכח את זה כעבור זמן קצר. אבל אם ייקחו ממני 20 שקל, אז אני אתרעם, כאילו שאיבדתי 200 אלף. זאת היא הגישה האגואיסטית: המתנה תמיד מגיעה לי, והנזק לא מקובל. מישהו אמר עליי משהו טוב, אני מרוצה, עד שאשכח. אבל אם מישהו אמר עליי משהו רע, אני לא אירגע, עד שלא אחזיר לו.

לכן, בושה בפני הבורא מכפילה את האהבה ועוזרת לי לבנות כלי של השפעה התואם לאגו שלי. אחרת, רק על ידי קבלה ממנו מתנות של אהבה, אני אראה שהן לא מספיקות לאגו שלי. אני פשוט חייב את הבושה, את אותו הכוח שמכפיל את כוח האהבה, בכך שמאפשר לי לפתח בתוכי חיסרון להשפעה גדול ולממש אותו.

מתוך שיעור על המאמר "חכמת הקבלה והפילוסופיה", 16.12.2012

ידיעות קודמות בנושא:
ללא בושה, לשום מקום
אני מתבייש וזה נהדר
הבושה כאמצעי לתיקון

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest