דף הבית / חינוך, ילדים / משרד החינוך, שמעת?

משרד החינוך, שמעת?

לפניכם מאמר מתוך העיתון "חינוך נכון". העיתון עוסק בשאלות החינוך בארץ ובעולם. מאמריו פונים לקהל הרחב וכן לעובדי משרד החינוך. העיתון נשלח לכל מוסדות החינוך בארץ; הוא מונח על השולחנות בכל חדרי המורים בישראל.

"שניים אוחזין"; משרד החינוך וקבלה לעם

משרד החינוך הורה לבתיה"ס בחוזר המנכ"ל האחרון להכניס שעות כישורי חיים למערכת השעות. המשרד לא הציע מה לעשות באותן שעות. דווקא לקבלה לעם יש הצעות

מאת: סיגל בן ארצי

חוזר המנכ"ל האחרון עוסק בכישורי חיים במערכת החינוך. מטרת החוזר היא להביע את עמדת משרד החינוך בנושא זה ולנסות להתגבר על הכאוס הנוראי הקיים כיום בתחום זה במערכת החינוך. תוצריו של כאוס זה הם אלימות קיצונית, התאבדות, התגברות של מקרי אונס בין תלמידים, שליפות סכינים כדבר שבשגרה ועוד. בין היתר מביא החוזר את תפיסת העל של משרד החינוך בנושא כישורי חיים. כך, למשל, מציג החוזר תשובה לשאלה מיהו האדם במיטבו; אדם במיטבו הוא אדם אוטונומי, בעל השקפת עולם ערכית, מוסרית, המכוונת את האדם למציאת משמעות. הוא בעל תחושת השתייכות, בעל יכולת ליצור קשרים בין-אישיים ולפעול למען הזולת. אדם במיטבו הוא בעל מודעות עצמית, בעל הנעה פנימית, בעל יכולת לממש את נטיותיו ואת יכולתו. אדם במיטבו הוא בעל כישורים לניהול עצמי, יכולת לניהול ולוויסות רגשות, שליטה עצמית ומנהיגות.

לבד מהסברים לגבי כישורי חיים, חשיבות פיתוחם ותרומתם לתלמידים, לא מוצעת למנהלים תוכנית לימודים. המשרד מציע להקצות לתוכנית שעת לימודים שבועית אחת בכיתות א' עד ז' ו-15 שעות שנתיות בכיתות ח' ו-ט' ובחטיבה העליונה. כמובן ששעות אלה לא יאפשרו להתמודד עם הבעיה החשובה ביותר במערכת החינוך – בעיית החינוך. כיוון שלא ניתנו הנחיות מה בדיוק לעשות בכיתות, הפרשנות נתונה בידי כל בי"ס וכל מחנך. כאשר ניסינו לחפש באתר משרד החינוך תוכנית הפעלה בנושא כישורי חיים, מצאנו רעיונות שונים, כולל משחקים, הפעלות, נושאים וכו'. לא מצאנו משנה סדורה. מצאנו חלקי נושאים כמו כבוד הדדי, ואהבת לרעך כמוך, גישור בין תלמידים, פתרון קונפליקטים בכיתה ועוד.

לכן הלכנו לחפש במקומות אחרים.

ערוץ 66 בטלוויזיה, הידוע כערוץ קבלה לעם, דן לאחרונה בנושא. שני מנחים, בראשות הרב מיכאל לייטמן, ניסו לדון בשאלה מה ניתן לעשות כדי לשפר את כישורי החיים של הילדים. הרב לייטמן העלה מספר הצעות; ראשית החינוך הגלובלי; יש להסביר לילדים שכולנו אחד – הילד היושב בפתח תקוה, שמחובר לילד שיושב בתל אביב, שמחובר לילד שיושב בלוס אנג'לס. הראיה הגלובלית מעניקה מימד אחר להבנה האנושית. היא הופכת את כולנו לשווים, כך שהפערים בינינו למעשה לא קיימים. הילד הלבן דומה לילד השחור, היהודי לערבי, הסיני לאמריקאי. היכולת לראות במין האנושי אחד מטשטשת את ההבדלים בין האנשים – לא הופכת אחד לנעלה יותר – "מלך הכיתה", למשל, בעל "זכויות היתר", אלא כולם שווים. באותה תוכנית הציע הרב לייטמן ללמד את הילדים ברוב שעות היום כישורי חיים ורק שניים שלושה שיעורים עיוניים – "כאשר הילד יתמקד בלהיות בנאדם – הלימודים האחרים יבואו לו בקלי קלות", טוען הרב. היפוך המשוואה הבית ספרית – קודם חינוך ואחר כך השכלה, זה המזור לחוליי החינוך שאנו סובלים מהם, לחברה האלימה, לביה"ס שפושט את הרגל.

נקודה נוספת שעלתה בדיון היא ממי ללמוד; האם ילד יכול ללמוד טוב יותר כיצד להיות בנאדם ממבוגר או ממישהו שקצת בוגר ממנו בגיל? המחנכים שהשתתפו בתוכנית והרב לייטמן היו תמימי דעים שאם רוצים לחנך ולהעביר ערכים כדאי לשתף את קבוצת הבוגרים – אלה ישמשו מודל לחיקוי לצעירים מהם, שיתבוננו בהם בהערצה, וינסו לעשות "מה שהגדולים עושים". האחריות של הבוגרים על הצעירים גם היא חשובה ומשמשת להם נדבך חשוב בהתפתחות.

כיצד מחנכים בפועל? אחת ההצעות שהועלתה בתוכנית היא להסריט סיטואציות מחיי הילדים, להראות אותן לילדים, ולנתח אותן ביחד איתם. אדם שרואה את עצמו בעת התנהגות קלוקלת, לומד המון על עצמו – אומר הרב. ניתוח הסיטואציה בקבוצה יכול להראות לילד כיצד עליו לנהוג, כיצד עליו להתנהג בעתיד וכיצד ניתן להטמיע גם התנהגויות אחרות.

אז לסיכום; כולנו שווים, החינוך לפני ההשכלה, למידה מקבוצת השווים וקבוצת הבוגרים, חשיפה ויזואלית להתנהגות קלוקלת – והנה לפניכם כמה טיפים. משרד החינוך שמעת?

ידיעות קודמות בנושא:
חינכת את עצמך – תחנך אחרים!
מלמדים את מה שמעריכים
בית ספר – חיים, חיים – בית ספר

One comment

  1. פשוט אין מילים….. כל הכבוד על ההתפתחויות בתחום החינוך בעולם!
    רק יחד!!!!!!!!!

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest