דף הבית / קבלה לעם / התפתחות רוחנית / משכון שהושאר על ידי הבורא בנברא

משכון שהושאר על ידי הבורא בנברא

קטע מתוך ספר הזוהר, פרשת "בחוקותי", אותיות 30-31:

"משל לאדם שהיה אוהב את חברו. אמר לו, ודאי באהבה עליונה שיש לי אליך אני רוצה לדור עימך.

אמר חבירו, איך אדע שתדור אצלי. הלך ולקח כל חמדת ביתו והביא אצלו, אמר, הרי משכוני אצלך, שלא אפרד ממך לעולם. כך הקב"ה רצה לדור בישראל. לקח החמדה שלו, השכינה, והורידה לישראל. אמר להם, ישראל, והרי המשכון שלי אצלכם, כדי שלא אפרד מכם לעולם.

ואע"פ שהקב"ה התרחק מאיתנו, המשכון עזב בידינו, כי השכינה עימנו בגלות, ואנו שומרים את החמדה שלו, וכשהוא יבקש את המשכון שלו, יבוא לדור אצלנו. משום זה כתוב, ונתתי משכני בתוככם. משכון אתן בידכם, כדי שאדור עימכם. ואע"פ שישראל עתה בגלות, המשכון של הקב"ה אצלם, ולא עזבו אותו לעולם."

הבורא בורא רצון לקבל, מפתח אותו על ידי האור העליון וממלא אותו בצורת אין סוף. בכל זאת יתר המצבים באים מצד התחתון וקיימים בתפיסתו של התחתון. הבורא סיים את כל הפעולה שלו בד' בחינות דאור ישר, בצורה של מלכות דאין סוף. בזה הוא מסר את עצמו לנברא, ואחר כך הנברא מתחיל לעשות פעולות כדי להשיג את המאציל, את הבורא.

ולכן כל הפעולות האלה מיוחסות כבר לנברא. והבורא כבר נתן את עצמו, את כל המשכון שלו לנברא, בכך שמילא אותו בכל הגילוי שלו בכל האהבה והאור שלו. והנברא צריך עכשיו רק להשיג את המצב השלם שיכול להיות בינו לבין הבורא. בזה כל ההתפתחות.

לכן כתוב: "אני הוי"ה לא שיניתי" ו"האור נמצא במנוחה מוחלטת", ובזה מתכוונים שהבורא כבר עשה את כל העבודה שלו ושוכן בתוך הנבראים, בכך שדבוק בהם בצורה אין סופית. ומצד הנברא נדרש ביצוע של סדרת פעולות על עצמו, כדי להגיע להרגשה שלמה של מי ברא אותו, מי ממלא אותו, עם מי הוא נמצא בדבקות ולגלות את אותו המשכון שהושאר בתוכו על ידי הבורא. המשכון הזה בינתיים ניסתר בתוך הנברא וממתין עד שהנברא יגלה אותו, עד שיהיה מוכן לפי השתוות הצורה, השתוות התכונות, לגלות את הבורא.

כלומר, כל ההסתרה קיימת רק מצד הנברא. אנחנו רק אומרים, שכביכול "הבורא מסתתר", אבל בעצם, הכול נמצא בידי הנברא. ולפי החוקים, התכונות והמצב הקיימים שנמסרו לידי הנברא, הכול תלוי רק בנברא, בתחתון.

ודאי שאנחנו לא יכולים לשנות סדרי בראשית, את ההוי"ה המקורית, וחייבים לעלות חזרה לאין סוף לפי אותם החוקים. אבל הקצב והאופי של העלייה עצמה תלויים רק בנו. אנחנו יכולים לפעול בצורה חופשית לחלוטין במסגרת של החוק, שקובע את היחסים בין האור והכלי, עד שבסופו של דבר מגיעים לגילוי של השוכן בתוכנו, שכבר מזמן נמצא בתוכנו ומצפה לגילוי שלו. לכן, מצד אחד, הכול מתרחש "בהתאם לחוקים רוחניים עליונים" (לכן הפרשה נקראת "בחוקותי", אבל עלינו מוטל לגלות בעצמנו את האור.

מתוך ההכנה לשיעור, 19.06.2013

ידיעות קודמות בנושא:
ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך
החלום הארוך של הבריאה
צינור דק אחד…

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest