משה או קרח?

"ויחר למשה מאד ויאמר אל ה' אל תפן אל מנחתם לא חמור אחד מהם נשאתי ולא הרעתי את אחד מהם: ויאמר משה אל קרח אתה וכל עדתך היו לפני ה' אתה והם ואהרן מחר: וקחו איש מחתתו ונתתם עליהם קטרת והקרבתם לפני ה' איש מחתתו חמשים ומאתים מחתת ואתה אהרן איש מחתתו" (קרח, ט"ז, ט"ו-י"ז).

מצד אחד, משה אומר לה': מה שהם לא יביאו, "אל תפן אל מנחתם". מפני שהוא מבין שכדי להגיע לגבול עם ארץ ישראל דרושה תכונה של בינה טהורה, השפעה. וכאשר מתרחשת התכללות של מלכות (רצונות אגואיסטיים) בבינה, גם אם הם נמצאים בברית ביניהם, אז בכל מקרה מגיע מצב שהרצונות האלה מתקוממים ודורשים את שלהם. ולכן עכשיו הוא רוצה לבדוק את התכונות האישיות שלו: עד כמה הן באמת עובדות בכוונה על מנת להשפיע, עד כמה הקטורת שעולה למעלה, מלאה ריח מיוחד של השפעה ואהבה, או שנשארו בה גחלים לוהטות שרוצות לבלוע ולשרוף הכול.

הקטרת קטורת זו תכונה של מ"ן, בדיקה לפני הבורא: האם המ"ן עולה למדרגה עליונה ומתמזג איתה, כי מדרגה עליונה תמיד נקראת בוראאם כן, אז העם עובר קדימה, כלומר מציע את שיטת העלייה שלו ובהתאם לשיטה הזאת יכול להיכנס ישר לארץ ישראל, למרות מה שהבורא אמר: תשוטטו 40 שנה במדבר ותמותו. אבל כשמתממשת הקטרת קטורת, אז נהיה ברור שבעם עדיין קיימים רצונות אגואיסטיים שלתוכם הם שוקעים ונאבדים. לכן כדי לבדוק את עצמנו על ידי מה אנחנו באמת מודרכים: על ידי האגו או על ידי השפעה, חייבים להעלות את הקטורת שלנו לפני הבורא.

שאלה: כלומר משה כך בודק את עצמו?

תשובתי: בוודאי! משה זו התכונה הנעלה ביותר שלנו. אבל קרח וכל אלו שהתמרדו נגדו, הם רצונות אגואיסטיים שאומרים לי: אתה הולך בצורה לא נכונה! צריך ללכת קדימה רק על ידי הרצון האלטרואיסטי שלי. לכן אני בודק את הרצונות האלה בתוכי. או שאני סבור שהם צודקים (קו שמאל), ואז משה שבי נופל, או להיפך הם מתגלים כאגואיסטיים לחלוטין ומשה שבי עולה למעלה.

זה קורה מפני שאני לגמרי מעלה את כל התכונות שלי לדרגה הבאה, זה נקרא "הקטרת קטורת". והדרגה הבאה מראה לי או את תכונת משה או תכונת קרח, איזו מהן עולה בערכה על האחרת כך שעוזרת לי לעלות. כאן מתממשת התגלות של המרכיבים האגואיסטיים והאלטרואיסטיים של המדרגה הבאה: באיזה ברית הם יהיו ביניהם, מי ישלוט, משה או קרח.

מתוך תוכנית הטלוויזיה "סודות הספר הנצחי", 20.5.2015

השאירו תגובה.

כתובת דוא"ל לא תוצגחובה למלא שדות מסומנים *

*

Pin It on Pinterest